Mens der er ventetider på elbiler i Danmark, er der udbrudt priskrig i Norge. Her kan der være op til 60.000 kroners rabat på elbiler uden leveringstid.
Salget af elbiler i Danmark er endnu ikke kommet i stødet. Der sælges kun få elbiler herhjemme, og ønsker man at købe, er der lange leveringstider. For eksempel er en populær elbil som Kia e-Niro udsolgt på det danske marked for resten af 2019.
I Norge ser det anderledes ud. Her har elbiler gennem flere år været begunstiget på flere måder, og det har skabt et stort og mere dynamisk marked for elbiler i vores naboland. Ikke alene kan norske bilkøbere få leveret nye elbiler fra dag til dag, der er også udbrudt priskrig på elbiler. Alt andet lige sætter det yderligere fart på omstillingen til mere miljøvenlige elbiler i Norge.
Ifølge det norske bilsite Bilnytt er der både rabat og omgående levering af ellers populære elbiler som Nissan Leaf og Opel Ampera-e. Leaf er verdens mest solgte elbil, men fås ikke desto mindre med op til 36.000 kroners rabat i Norge. Opel Ampera-e har været stærkt hypet som den første elbil, der kunne køre lige så langt som en Tesla på en opladning – men til væsentligt lavere pris. Alligevel kan norske bilkøbere nu købe Ampera-e til omgående levering og med rabatter på op til 50.000 kroner, skriver Bilnytt. Den vejledende nypris for Opel Ampera-e er 400.000 norske kroner. Der er altså tale om en solid besparelse på 12,5 procent.
Hos VW kan man få 60.000 kroners rabat på en e-Golf. Hos Jaguar får man ekstraudstyr for 53.000 kroner i den nye i-Pace uden beregning – og bilen kan leveres med det samme.
Nordmændene vil køre Tesla
Når det er købers marked for elbiler i Norge, skyldes det ifølge Bilnytt én bestemt bilmodel: Tesla har nu fået fart i leverancerne af deres stærkt hypede Model 3. Og da det er den elbil, som nordmændene helst vil have, må konkurrenterne lokke kunder til med gode tilbud. På den måde giver situationen i Norge et indtryk af, hvilken virkelighed danske bilkøbere kan se frem til: På et tidspunkt bliver interessen for elbiler så stor, at det både skaber lavere priser og kortere leveringstider, end vi ser i dag.
Næste ‘gennembrud’ kan komme i 2020, når VW lancerer deres første ‘rigtige’ elbil, ID3. Som Teslas Model 3 skal den markedsføres som en ‘folkelig’ elbil i stort oplag. Alt andet lige vil det skabe øget konkurrence på markedet for elbiler.
Større produktion af elbiler skaber dog også en udfordring, der potentielt kan forhindre en priskrig mellem bilfabrikkerne. Opstår der mangel på de sjældne jordarter, der bruges i elbilernes batterier, kan det både holde priserne oppe og skabe leveringstider på nye elbiler.
Læs også: Opels nye elbil kører uden om Danmark