Den danske bildesigner Henrik Fisker præsenterer sin Fisker Ocean. En elektrisk, luksuriøs SUV, der skal udfordre Tesla Model Y.
Den danske bildesigner Henrik Fisker, som blandt andet har slået stregerne til James Bond-bilerne BMW Z8 og Aston Martin DB9, har netop præsenteret sin nye bil: Den elektriske luksus-SUV Fisker Ocean. Det skete på verdens største forbrugermesse CES i Las Vegas.
Fisker Oceans rækkevidde er fuldt opladet knap 500 kilometer. Drivlinen består af to el-motorer, der trækker på hver sin aksel, og to lithium-ion-batterier kan oplades til 80 procent på en halv time. Hårdt presset kan Fisker Ocean accelerere fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder. Indbygget i Ocean-taget er solceller. Under optimale forhold vil de kunne øge bilens rækkevidde med 1.600 kilometer om året.
Dele af bilens interiør er fremstillet af miljøvenlige og biologisk nedbrydelige materialer. “Eco-suede” kalder Henrik Fisker materialerne, der er lavet af tøj-, plastik- og gummi-affald.
Hver Fisker Ocean bliver koblet op på Fiskers “Concierge Service System”, så den enkelte Ocean-ejer altid kan få kontakt til en Fisker-hotline og få råd og hjælp, hvis der skulle være problemer.
Fisker Ocean bliver sluttet til Electrify America, et USA-dækkende ladenetværk, der er under kraftig udbygning. Blandt andre Ford vil benytte netværket til Mustang Mach-E.
Fisker siden 2005
Den i dag 56-årige Henrik Fisker var 23, da han forlod Danmark og rejste til Schweiz for at uddanne sig til bildesigner. Han fik job hos BMW og var manden bag James Bond-bilen BMW Z8. Senere skiftede han arbejdsgiver og designede bilen, der af mange i en årrække blev betegnet som verdens smukkeste: Aston Martin DB9, som James Bond også blev set i.
I 2005 ville Henrik Fisker så stå på egne ben og grundlagde Fisker Coachbuild i Californien sammen med sin eks-kollega fra BMW, Bernhard Koehler.
Få år senere kunne de præsentere deres første bil – den fem meter lange luksus-GT Fisker Karma, der tog verden med storm. Bilen blev drevet af to el-motorer, og når batterierne var ved at være flade, startede Karmas 2-liters benzinmotor og fungerede som en generator for at holde strøm på batterierne. Altså samme princip som i Chevrolet Volt/Opel Ampera.
Fisker Karma og cabrioleten Karma S blev taget godt imod. Blandt Karma-køberne var USAs tidligere vicepræsident Al Gore, skuespilleren Leonardo DiCaprio og musikeren Justin Bieber. Desværre betød en række uheldige omstændigheder i 2012, at Fisker Coachbuild efter kun 2.000 styk Karma og Karma S måtte indstille produktionen.
Den amerikanske forbundsregering tilbageholdt et statslån, som man ellers havde givet tilsagn om. Fiskers batteri-leverandør kom i finansielle vanskeligheder. Endelig tog orkanen Sandy livet af en stor portion Karma, der ellers var klar til levering.
Sigter efter Tesla
Efter 2013 blev der stille omkring den danske bildesigner. Men nu er han altså tilbage.
Da firmaet i 2016 skiftede navn til Fisker Inc., var Henrik Fiskers erklærede mål at designe og producere en masseproduceret, el-drevet familiebil. Og det er den, han nu har præsenteret i Las Vegas. Den elektriske luksus-SUV Fisker Ocean kommer i USA til at koste fra 37.499 dollar (252.000 kroner). Dermed er forudsætningerne for at blive en seriøs konkurrent til Tesla Model Y til stede. Elon Musks elektriske SUV koster fra 39.000 dollar.
Ifølge danske medier har de første danske kunder betalt et depositum, så de kan få sig en Fisker Ocean. Prisen for at reservere er såmænd blot 250 dollar.
Produktionen af Fisker Ocean begynder i slutningen af 2021. De første kunder får bilen i 2022. Henrik Fisker oplyser, at han har sikret sig, at der kan produceres mindst en million Fisker Ocean frem til 2027.