Toyota hvæsser samuraisværdet med skarpere design, skarpere køreegenskaber og nu også skarpe priser på ny Yaris. Hybrid-udgave fra 166.000 kr.
Miniklassen er en populær størrelse i Danmark, og med de netop offentliggjorte priser på den nye Yaris er det tydeligt, at Toyota går benhårdt efter at vinde yderligere markedsandele.
Når Yaris introduceres i Danmark i september, vil en særdeles veludstyret Hybrid-udgave koste fra 166.000 kroner. Veludstyret dækker over blandt andet en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, der bremser for biler, cyklister og fodgængere, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og ikke mindst en airbag mellem forsæderne, der skal reducere skader ved sidekollisioner. Derudover klimaanlæg, trinløst CVT-automatgear og 7 tommer skærm med trådløs opkobling.
Den nuværende og langt fra så veludstyrede Yaris Hybrid koster i billigste H1-version 163.000 kr.
Dertil kommer, at benzinmotoren i den nye Yaris er 3-cylindret i stedet for 4-cylindret. Batteriet er af en ny type og mere effektivt, og skulle kunne køre 26,3 km/l i snit. Hybrid-udgaven vil også kunne køre op til 130 km/t på ren el. CO2-udledningen skulle være 86 gram/kilometer.
Den nye Yaris fås også i en såkaldt indstigningsmodel, hvor der er skruet ned for motorkraft og udstyr, og her lyder prisen på 130.000 kr. for en 1,0 liters med 72 hestekræfter. Billigste nuværende Yaris koster 125.000 kr.
Blandt konkurrenterne er det pt. kun Citroën, der kan måle sig med en kampagneudgave af C3 til 115.000 kr. og Skoda Fabia, der koster fra 129.000 kr. Ingen af de to kan dog følge med på mængden af sikkerheds- og komfortudstyr.
Ud over de to har Toyota offentliggjort prisen på en særlig Hybrid H3 Premier Edition med velvoksen udstyrsliste og en næsten lige så velvoksen pris på 240.000 kr.
Farvel til hjemmehjælper-look
Også de visuelle værdier har fået et løft. Toyota fortsætter de gode takter fra Corolla, C-HR og RAV4 med et mere sporty Yaris-design. Indvendigt kan vi også forvente flere moderne lækkerier, så den nye Yaris alt i alt bliver mindre hjemmehjælper-agtig at skue.
Køreegenskaberne i den nyeste Corolla er også blevet noget skarpere, end de var i Auris Toyota garanterer nærmest, at også Yaris bliver mere underholdende. Ford Fiesta-niveau skal man næppe vente sig – mindre kan også gøre det – men med et lettere og stivere karrosseri samt et lavere tyngdepunkt skulle der også hér være lagt op til mere underholdning.
Så skal man ikke lade sig narre af, at Toyotas mindste platform, som Yaris står på, lyder forkortelsen G-AB. På de ydre mål er den nye Yaris en halv centimeter kortere end den nuværende, men akselafstanden er øget med fem centimeter til 256. Bilen er blevet fem cm bredere (175 cm), og den er fire cm lavere (146 cm).
Toyota forventer, at hybrid-udgaverne vil stå for mindst halvdelen af salget i Danmark.
Og for at vende tilbage til de indledende ord om miniklassens popularitet i Danmark: I 2019 var syv af bilerne på top 20-listen minier, og Yaris indtog pladsen som den fjerdemest solgte min efter Citroën C3, Peugeot 208 og VW Polo. I fjor købte danskerne 5.194 styk Toyota Yaris.