BMW-hybrider er også brandfarlige

ladehybrider
Det er ikke kun Ford, der har brandfarlige hybrid-modeller. Flere af BMWs nye ladehybrider har også en fejl, der kan få batterierne til at bryde i brand.

Al begyndelse er som bekendt svær. Og mens fjernøstlige bilproducenter som Toyota, Kia og Hyundai efterhånden har lang tids erfaring med at få batterier, el- og benzinmotorer til at spille problemfrit sammen i de såkaldte hybridmodeller, er det en relativt ny øvelse for europæiske bilproducenter. Det kan give begyndervanskeligheder. Bare spørg Ford, der i sidste uge måtte erkende, at mærkets første ladehybrid i Europa – Kuga PHEV – risikerer at bryde i brand, når man lader bilens indbyggede batteri op.

Nu viser det sig, at tyske BMW har et tilsvarende problem. En fejlagtig svejsning på den ’tank’, der indeholder det indbyggede batteri, kan medføre en kortslutning, når batteriet lades op. I værste fald kan kortslutningen resultere i brand. Ifølge BMW er det endnu ikke sket på de 4.460 biler, der er berørt på verdensplan. BMW har også opdaget fejlen på et tidspunkt, hvor mange af bilerne endnu ikke er leveret til køberne. Det skriver flere medier i dag.

Batteri må ikke lades op

Ifølge den danske importør er blot 16 danske BMW-ejere berørt – og de har fået besked om, at de snart skal en tur på værksted. Indtil det er sket og fejlen er udbedret, må man gerne køre i bilerne. Men batteriet må ikke lades op i offentlige ladere eller ved hjælp af stikkontakten derhjemme.

330e
Det er under opladning, at hybrid-udgaverne af fx BMW 3-serie kan være brandfarlige.

Derudover står der 115 fabriksnye BMW ladehybrider i Danmark, der er solgt, men først bliver leveret, når den fejlagtige svejsning er udbedret.

Stort set alle BMWs nyeste ladehybrid-modeller er ramt af fejlen. Det gælder ladehybrid-udgaver af BMW 3-serie (billedet), 3-serie Touring, X1, X2, X3, X5, 2-serie Active Tourer, 5-serie og 5-serie Touring. BMW-ejede Mini er også ramt. Her er det ladehybrid-udgaver af SUV’en Countryman, der kan være brandfarlige.

Der er endnu ingen tidshorisont for, hvornår de berørte danske ejere igen må lade deres nye BMW-modeller. Formentlig går der to-tre uger, siger den danske BMW-importør til jp.dk.

Ikke første gang for BMW

BMW er – som mange andre bilmærker – midt i en stor offensiv for ladehybrider, der skal hjælpe med at nedbringe bilmærkernes samlede CO2-udslip. Især europæiske mærker skifter samtidig fra diesel til ladehybrider, hvor kombinationen af opladeligt batteri, el- og benzinmotor skal reducere brændstofforbruget og gøre udstødningen renere.

Det er ikke første gang, at BMW har problemer med teknologien. I 2017 og 2018 måtte fabrikken også tilbagekalde forskellige hybrid- og ladehybridmodeller på grund af brandfare.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here