Priserne tager et hop op – men det gør kvaliteten også. Billigste Sandero begynder fra 123.000 kr. inklusive aircondition og 90 turbo-heste.
Den danske Dacia-importør er klar med priser på den nye Sandero. 123.000 kr. står der på lommeregneren for indgangsmodellen med Essential udstyr som aircondition, DAB-radio og LED-forlygter. For 140.000 kr. rykker du op i topmodellen Comfort, der også har højdejusterbart førersæde, højde og dybdejusterbart rat, elspejle, parkeringssensorer og 8-tommers infotainmentskærm med Apple Carplay og Android Auto. Uanset variant får du altid seks airbags, automatisk nødbremse og en 90 hestes turbobenzinmotor med i prisen. Diesel er ikke længere en mulighed i Sandero. Automatgear af den trinløse slags fås til Comfort, der så koster 162.000 kr.
Også denne gang fås Sandero i crossover-outfit med lidt ekstra frihøjde og kække tagbøjler med tilnavnet Stepway. Merprisen er henholdsvis 17.000 og 15.000 kroner for Essential og Comfort. Tidligere valgte 80 procent den godt tre cm højere Stepway, men på det sidste er crossover-bølgen aftaget blandt Dacias kunder. Nu forventer den danske importør en ligelig 50-50 fordeling.
Tydelig prisstigning
Under alle omstændigheder tager alle priser på Sandero et ret synligt hop. Den nuværende udgave med samme 90 hestes motor får nemlig for meget beskedne 97.500 kr. Tredje generation er dog en helt ny bil til sidste møtrik og ikke – som Dacia ellers er kendt for – baseret på ældre Renault-teknik. Denne gang har Renaults rumænske billigmærke fået lov at benytte platformen til den nye Renault Clio, og det skal være med til at løfte kvalitet og teknik på alle områder.
Attraktive priser er og bliver dog det afgørende salgsargument for et mærke som Dacia. Værdi for færrest mulige penge er selve eksistensberettigelsen for mærket, der har været en stor succes for moderselskabet Renault. Og derfor er det fristende at kigge den nye Sandero lidt efter i prislisten – eller snarere konkurrenterne.
Nærmer sig konkurrenterne
Mens den nuværende 2. generations Sandero er presset helt ned under den magiske 100.000 kroners grænse, nærmer 3. generation sig flere af konkurrenterne i miniklassen.
Renault Clio, der altså lægger teknik til Sandero, er dog noget dyrere til 159.000 kr. med samme motor. Danmarks mest solgte bil i miniklassen, Peugeot 208, kommer tættere på til priser fra 150.000 kr. Så må du dog også nøjes med en 75-hestes motor uden turbo, der er mærkbart svagere end motoren i Sandero. Peugeot 208’s søsterbil, Citroën C3, er en reel udfordrer til Dacia Sandero på prisen: Med lidt færre heste, 83 af slagsen – men tilsvarende udstyr som fx aircondition – koster C3 125.000 kr., og er altså kun 2.000 kroner dyrere end den ’rumænske Renault’.
Trods sit billigbils-image har Dacia dog et ikke uvæsentligt trumfkort sammenlignet med de førnævnte konkurrenter: Garantien er på tre år/100.000 km – altså ét års mere tryghed mod potentielt uforudsete værkstedsregninger.
Den nye Dacia Sandero/Stepway lanceres hos de danske Dacia forhandlere i anden uge af marts.