Frem mod 2030 vil Toyota lancere 30 nye elbiler og i 2035 vil ingen Toyotaer solgt i Europa udlede CO2. Udviklingen af brintbiler fortsætter.
Hybrid, brint eller ren el?
Toyota har længe satset på de to førstnævnte løsninger for at reducere bilernes CO2-udslip, og fremstået mere skeptisk overfor elbiler. Tidligere i år blev holdningen yderligere understreget, da Toyotas topchef og formand for sammenslutningen af japanske bilproducenter Akio Toyoda kritiserede sin egen regerings beslutning om at forbyde nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035. Det fik til straks en række investorer – deriblandt danske den danske pensionskasse AkademikerPension – til at rette en hård kritik af topchefen og hans bilmærke.
Nu er Toyota klar med et svar på kritikken: Den japanske bilgigant har – i noget, der minder om en U-vending – offentliggjort en plan om at lancere 30 elbiler frem mod 2030. Og det er ikke bare tomme løfter og ’greenwashing’, for samtidig med offentliggørelsen løftede førnævnte Akio Toyoda sløret for hele 17 af dem.
Fra SUV til sportsvogne
OK, flere af de 17 biler er tydeligvis kun tidlige modeller uden indmad, men en håndfuld kunne godt ligne modeller, der relativt hurtigt kan gøres klar til produktion. Det mest bemærkelsesværdige er måske, at Toyota viser en meget bred pallette af modeller; fra store syv personers SUVere til ægte sportsvogne, som ifølge Toyota kan accelerere fra 0-100 km/t på godt to sekunder og køre mere end 700 km på en opladning. Det er tal, der kan sammenlignes med de bedste Tesla-modellers.
Armadaen af nye elbiler inkluderer også flere modeller fra luksusmærket Lexus, der endda forpligter sig til udelukkende at sælge biler i Europa, der ikke udleder CO2 fra 2030. Det tilsvarende vil ske for Toyota i 2035. Dermed er japanerne ikke helt så kompromisløse som mærker som Volvo, Mini, Ford og Jaguar, der alle senest i 2030 udelukkende vil sælge elbiler.
Kræver milliardinvesteringer
Ambitionerne fejler dog ikke noget: I 2030 forventer Toyota at sælge 3,5 millioner elbiler – det svarer til godt en tredjedel af mærkets samlede produktion af personbiler. En mindre del vil køre på brint, for den teknologi holder Toyota som et af ganske få bilmærker fast i.
Satsningen på strøm følges op af enorme investeringer. Ifølge Toyota afsættes der mere end 230 mia. kr. i omstillingen til eldrift frem mod 2030. Og faktisk vil mærket bruge et tilsvarende beløb på yderligere udvikling af brint og hybridbiler.