Elbilen BMW i4 må nøjes med fire ud af fem stjerner i den nyeste Euro NCAP crashtest. FDM er ikke imponeret. Ny Alfa får topkarakter.
Fire stjerner ud af fem mulige i den skrappe Euro NCAP crashtest anno 2022 er ingen katastrofe. Og dog. Når det er et velrenommeret tysk prestigemærke, der misser målet, giver det anledning til løftede øjenbryn.
Og mon ikke øjenbrynene røg op og mundvigene ned både på direktionsgangen og i ingeniørernes kaffestue hos BMW, da resultatet af den seneste Euro NCAP-test blev offentliggjort? Fire stjerner betyder, at NCAP har sat et eller flere røde krydser i crashtest-skemaet fordi BMW ikke har leveret et ægte topresultat. I det her tilfælde er det den automatiske nødbremse i den elektriske i4, der ikke fungerer optimalt. BMW har også undladt at montere en airbag mellem forsæderne, der forhindrer forsædepassagererne i at knalde hovederne sammen i en sidekollision. En feature, der efterhånden findes i mange biler – også nogle, der er væsentlige billigere end den elektriske BMW.
FDM er skuffet
Det koster i crashtesten – og giver kritik. Hos den danske bilklub FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, er der ikke kun løftede øjenbryn, men også klar tale:
”Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat efter Euro NCAP’s gældende test. Alligevel er der grund til at give BMW en begmand. For mens sikkerheden er god på stort set alle områder, snubler den i den vigtige nødbremse, der ikke er så god, som den kunne have været. Det er ærgerligt, især fordi BMW tidligere har vist, at de godt kan levere varen. Det burde de naturligvis også have gjort med deres nye BMW i4. En anden mangel ved bilen er, at BMW har sparet en airbag mellem forsæderne væk. At de denne gang har prioriteret, som de har, er ikke godt nok og under det niveau, BMW ellers har,” siger han til FDMs egen hjemmeside, fdm.dk.
Ros til rustikke varevogne
Dermed klarer BMW sig ikke bedre end mikrobilen Toyota Aygo X, der også får fire stjerner. Her er det dog de mere grundlæggende kvaliteter som beskyttelsen af passagererne i et sammenstød, der halter en smule. Aygo X er sådan set solid nok og løser sin opgave fornuftigt, men som en lille og let mikrobil har den nogle naturlige begrænsninger. Til gengæld er der – modsat BMW – intet at udsætte på Toyotas aktive sikkerhed som eksempelvis den automatiske nødbremse, der fungerer rigtigt godt.
At det sagtens kan lade sig gøre at score alle fem stjerner i den efterhånden meget skrappe Euro NCAP crashtest beviser Mercedes med mpv’erne T-klasse og Citan Tourer. Bag Mercedes-navnet skjuler sig en rustik varevogn, der her har fået bagsæder i varerummet. Bilen er lavet i samarbejde med Renault, der leverer det meste af teknikken og selv sælger den under det mere kendte navn Kangoo. Så ved de fleste, at her er tale om en fransk ’Postmand Per’ bil, der er så langt fra en BMW, som man næsten kan komme. Alligevel scorer den fuldt his og får endda roser med på vejen som noget af det hidtil sikreste i Euro NCAPs crashtest. Et faktum, der nok burde få førnævnte øjenbryn til at bevæge sig endnu en gang på direktionsgangen hos BMW.
Flest topkarakterer
Euro NCAP-testen, der er den sidste på denne side af sommerferien, omfatter også den elektriske Cupra Born, SUV’en Kia Sportage i nyeste udgave samt noget så sjældent som en ny Alfa Romeo, SUV’en Tonale. Alle tre nyheder scorer fem stjerner og slipper altså mere end hæderligt fra mødet med muren hos Euro NCAP.
Du kan læse alle syv crashtests her hos euroncap.com.
Euro NCAP crashtest juli 2022:
Alfa Romeo Tonale: 5 stjerner
Cupra Born: 5 stjerner
Kia Sportage: 5 stjerner
Mercedes Benz Citan Tourer: 5 stjerner
Mercedes-Benz T-klasse: 5 stjerner
BMW i4: 4 stjerner
Toyota Aygo X: 4 stjerner