VW afslører hidtil mest folkelige elbil

Først i 2027 ventes VW at være klar med ID2all, den elektriske afløser for Polo.

VW løfter sløret for ID.2all – en elbil i Polo-størrelse med plads som en Golf og en startpris omkring 200.000 kr. Men først i 2026.

Elbilerne er kommet for at tage hele markedet og særligt i mellemklassen har de allerede godt fat. Det endelige, folkelige gennembrud afhænger dog af attraktive og betalbare modeller i miniklassen, som er den mest populære, ikke bare i Danmark men i Europa. Dacia tilbyder den billige, men udskældte Spring, mens der kan siges en del mere positivt om de elektriske mini ’ellerter’ Peugeot e-208, Opel Corsa-e og Fiat 500 fra Stellantis-koncernen. Gennemprøvede Renault Zoe kan også noget, men så er det også ved at være slut med kompakte el-biler. Og hvad værre er; bortset fra Dacia’en begynder priserne fra 230.000 kr., hvilket er mere, end mange danskere kan og/eller vil betale for en elbil.

id.2all
Den kraftige C-stolpe minder om Golf, mens de bagerste dørhåndtag er skjult ved vinduet.

Der mangler simpelthen gode elbiler til 200.000 kr. eller derunder. Det ved bilproducenterne udmærket, og derfor er der nærmest bogstaveligt talt et formel E racerløb i gang om at komme først med det, vi kan kalde en ’elektrisk folkevogn’.

Meget passende er det Volkswagen, der nu løfter sløret for en sådan folkelig elbil. Modellen hedder ID.2all og placerer sig med en længde på 405 centimeter præcist i den populære miniklasse. Udvendigt er den på størrelse med en VW Polo, men dog både bredere og højere, og – hævder VW – ikke mindst væsentligt rummeligere.

Fra bag- til forhjulstræk

Den gode plads skyldes, at VW har arrangeret lidt om på deres MEB-platform til elbiler. ID2.all flytter trækket fra bag- til forhjul og samler dermed al elektronik og mekanik under den korte motorhjelm. Kun det flade batteri ligger under gulvet mellem akslerne, som der i øvrigt er hele 260 cm imellem. Det svarer næsten til en Golf, og ifølge VW er ID.2all da også lige så rummelig som sin fossil-storebror. Ja, bagagerummet er faktisk større. Hele 490 liter sluger det. Hertil skal lægges en kæmpe skuffe under bagsædet, der har plads til yderligere 50 liter bagage, og er det perfekte sted at opbevare f.eks. et ladekabel og værdigenstande, som ikke er synlige udefra.

id.2all
VW har lyttet til kritikken og genindfører analoge knapper til lyd, ventilation og i rattet. Tak for det!

Vi bliver i kabinen, hvor der er flere spændende nyheder. Som den større ID.3 benytter ID.2 sig af to skærme, hvor især skærmen bag rattet med bl.a. speedometer er vokset betydeligt i størrelse. Det rigtigt spændende er dog, at VW har lyttet til kritikken af den omstændelige skærmbetjening og genindfører klassiske trykknapper i midterkonsollen til ventilationsanlægget. Rattet får også rigtige knapper i stedet for de udskældte touch-pads – selv en old-school, rund volumeknap til radioen er tilbage. Og minsandten om VW ikke også genindfører det gennemprøvede koncept med en kontakt til hvert el-vindue. I de nuværende ID-modeller er to af knapperne sparet væk, så du først – ved hjælp af en tredje knap – skal vælge, om du vil håndtere de forreste eller bagerste ruder…

Vi kvitterer med et dybfølt ’danke schön’, og er sikre på, at vi langt fra er de eneste, der har savnet analoge knapper til de funktioner, man bruger ofte.

Finishen – et andet kritikpunkt af ID-modellerne – skulle også få et mærkbart løft.

450 km rækkevidde

Teknisk lover VW overbevisende præstationer: Den såkaldte MEB Entry platform udstyres med en elmotor med 166 kW (226 hk), hvilket sender den kompakte ID.2all til 100 km/t på ’under syv sekunder’. Det er hurtigere end den større ID.3.

Ved at gøre bag- til forhjulstræk skaber VW plads som i en Golf i den Polo-store ID.2all.

Rækkevidden er angivet til ca. 450 km, mens ladetiden fra 10 til 80 pct. vil være ’ca. 20 min’. De præcise tal må vi vente på, for VW fortæller endnu ikke noget om batteristørrelser. Vi vurderer, at batteriet vil være på ca. 54 kWh og i stand til at lade med op til 170 kW under gunstige betingelser.

Sagen er nemlig, at ID2.all er en konceptbil, som først bliver præsenteret i den produktionsklare udgave i 2025. Og vi skal ind i 2026, før de første danske kunder kan få leveret bilen. Dermed er der god tid til at justere på de endelige specifikationer.

Dermed skulle det ligge fast, at den produktionsklare ID.2 skal koste 20.000 euro. Det kan oversættes til ca. 200.000 kroner på det danske marked. Altså en attraktiv og ’folkelig’ pris, der utvivlsomt vil sætte endnu mere gang i elbils-salget.

Stabil, sympatisk og dynamisk

Det er præcist meningen med ID.2, der ifølge VW skal ”bringe elektrisk mobilitet til masserne”. At VW kan bruge samme teknologi i søsterbiler som den kommende Cupra Rebel og tilsvarende Skoda og Audi-udgaver er med til at give stordriftsfordele, der kan presse prisen ned.

Basisprisen på 200.000 kr. går med stor sandsynlighed på en indstigningsmodel, der vil få en mindre motor end konceptbilen ID.2all præsenteres med.

Baglygterne breder sig over hele bagsmækken – og der er også lys i VW-logoet.

Derimod bliver der næppe justeret meget på designet. Det er klassisk VW, stramt og uden pynt, men også stilrent og med en solid udstråling, som bilkøberne kan lide det. Chefdesigner Andreas Mindt forklarer, at ID.2all især skal udstråle tre kvaliteter: Den solide c-stolpe, som vi kender fra Golf, udstråler stabilitet. Fronten ser nærmest smilende ud og vækker sympati. Og endelig er knækket under sideruderne placeret, så designet har det ’gyldne snit’, der deler siden op i to femtedele øverst og tre femtedele nederst, hvilket udstråler dynamik og kvalitet.

Konkurrenter på vej

Døm selv – ID2.all ligner i hvert fald en bil, som VW-ejere vil tage til sig uden forbehold. Dens største udfordring kan blive ventetiden. Konkurrenterne er også på vej med elbiler i miniklassen. Ikke mindst Stellantis-koncernen, men også Renault med den spændende, elektriske retroudgave af den legendarisk model 5. Og så er der selvfølgelig Tesla, der længe har lovet en ny model under Model 3. Der florerer faktisk spionbilleder af en kompakt Tesla i camouflage-beklædning, så måske kan elbils-pionererne igen overraske markedet. Én ting er sikkert: Med ID.2all giver VW giver et stærkt bud på en elektrisk folkevogn, men det bliver ikke det sidste.

Fakta: VW ID.2all konceptbil
Drivlinje MEB Entry, forhjulstræk
Motoreffekt 166 kW / 226 hk
Rækkevidde cirka 450 km (WLTP)
Ladetid 10 til 80% på cirka 20 min.
0–100 km/t under 7 sekunder
Tophastighed 160 km/t
Længde 4,05 cm
Bredde 1,81 cm
Højde 1,53 cm
Akselafstand 2,60 cm
Bagagerumsvolumen 490 til 1,330 liter
Hjulstørrelse 225/40 R20 tommer

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here