Ifølge Teslas årlige bæredygtighedsrapport taber batterierne i Teslas S og X-modeller i gennemsnit 12 procent af kapaciteten efter 320.000 km.
Begrænset rækkevidde og kæmperegninger, hvis batteriet skal skiftes ud.
Sådan lyder to af de store bekymringer for bilkøbere, der tøver med at vælge elbiler. Den med rækkevidden er sjældent et problem i virkeligheden, siger erfarne elbilsejere, og nu giver Tesla indblik i deres erfaringer med batteriernes levetid.
Og det er spændende, fordi Tesla ikke blot er verdens største producent af elbiler, men også har mange ældre biler kørende. Den store Model S kom på markedet i 2012 og i 2015 fulgte SUV’en Model X efter. Mange af de første udgaver har i dag kørt tusindvis af kilometer, så derfor har Tesla nogle af de mest valide tal for batteriers holdbarhed og ydeevne på den lange bane.
Af Teslas årlige bæredygtighedsrapport fremgår det, at batterierne i Model S og X i gennemsnit har tabt 12 procent af deres kapacitet, når kilometertælleren runder 200.000 amerikanske miles (320.000 kilometer).
Det svarer meget godt til, at Tesla tidligere har hævdet, at man skal forvente et kapacitets-tab på ca. 10 procent for biler, der kører mange kilometer. I tørre tal betyder det, at en ny Model S, der som ny kører 634 km på en opladning, må forventes at kunne køre 558 km på fuldt opladte batterier, når kilometertælleren har rundet 300.000 km.
Dækket af garantien
Dermed ligger Tesla komfortabelt inden for de garantier som de – og mange af deres konkurrenter – giver. Tesla garanterer i dag, at batteriet yder mindst 70 procent af den oprindelige kapacitet efter 8 år/240.000 km i Model S og X og efter 8 år/192.000 km i de mere populære Model 3 og Y Long Range.
Andre undersøgelser peger på, at elbilers batterier er både solide og sejlivede. Et vist kapacitetstab er naturligt og kan ikke undgås, men det er meget sjældent nødvendigt at udskifte batteriets i elbilens levetid.
Samtidig udvikles der hele tiden på batteriteknologien. De batterier, som Tesla kørte med for 10 år siden, er anderledes i dag. Formentlig også bedre, men reelt ved vi det først om nogle år, når f.eks. de såkaldte 4680-batterier, som Tesla netop er begyndt at bruge i de amerikansk-fremstillede udgaver af Model Y, har kørt mange kilometer.
I deres nye ’Impact Report’ lover Tesla da også at vende tilbage med data for de nyere batterityper, når der foreligger tilstrækkeligt med data.
Tesla er ikke verdens største producent af elbiler, det er kinetiske BYD
Hej Hans. Nej, ikke helt – men flere medier begår ofte den fejl at lægge BYD’s produktion af elbiler sammen med deres produktion af hybridbiler. Kigger vi alene på elbiler, fremstiller Tesla ca. 40 pct. flere elbiler end BYD. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.