Den sidste grå Fiat er produceret. Nu gælder det Dolce Vita-værdier, og derfor skal Fiat udelukkende lakeres i glade og optimistiske farver.
Der er mange måder at få opmærksomhed på, og Fiat gik forleden nye veje. I Torino nedsænkede man ved hjælp af en stor kran en grå Fiat 600e i en kæmpe beholder og værsgo – op kom en orange Fiat.
Fiat-direktør Olivier Francois var til stede, og budskabet er, at de farveglade italienere nu ikke længere vil røre grå biler med en ildtang, for grå er kedeligt og ikke en del af Fiats helt særlige DNA, må man forstå.
Fiat og Italien er Dolce Vita – det søde liv – og derfor skal en Fiat være inspireret af det italienske landskab. De fremtidige farver skal komme fra havet, Solen, Jorden og himlen. Og her indgår grå ikke. Heller ikke på himlen.
Farvepaletten gælder alle modeller.
Hver femte er grå
Det amerikanske firma Axalta, der blandt andet specialiserer sig i lak til bilindustrien, udgiver jævnligt en Global Automotive Color Popularity Report, og den seneste fra 2021 viser, at 19 procent af alle verdens biler er grå.
Den mest populære farve på verdensplan er hvid (35 pct.), og sort er ligeså benyttet som grå. Sølvfarvede biler udgør 9 pct. Derefter følger de farver, som Fiat må formodes at ville fremelske, formentlig i forskellige nuancer, nemlig blå (8 pct.), rød (5 pct.), brun/beige (3 pct.), grøn og gul (hver 1 pct.) og andre (også 1 pct.).
Hvis man går diverse leksika igennem, fremgår det, at til definitionen af den Fiat-uønskede grå hører ord som alt fra neutral til trist og monoton. Grå er ofte også forbundet med aldring (det grå guld), på den anden side symboliserer grå også visdom og erfaring, stabilitet, forudsigelighed og ro. Så grå er mere kompleks end som så.
Men der er vel en grund til, at grå er farven på regnfulde skyer, og at vi generelt bryder os mindre om regn end sol. Fiat tog konsekvensen, gjorde en fest ud af det, og mon ikke flere øjne tiltrækkes af en rød Fiat 500 Cabriolet end af en grå?