Biografi om Elon Musk indeholder spændende nyt om en kommende basis-Tesla. Meget tyder på, at prisen kommer under 250.000 kr.
Amerikanske Tesla har kæmpe succes herhjemme med Model Y og Model 3, sidstnævnte lige om hjørnet i en faceliftet udgave til priser fra 340.000 kr.
Men nu er der ifølge en række medier en ny, mindre – og frem for alt – billigere Tesla model på vej. Modelnavnet ligger ikke fast, men Model 2 er en plausibel ’arbejdstitel’.
”Selv med de meget omtalte prisreduktioner er Tesla forbeholdt de lidt mere velbeslåede købere og firmabilisterne, men nu er der udsigt til, at Tesla kan blive en rigtig ’folkevogn’ – et reelt alternativ for en bred skare af danske bilkøbere. Det kan både give elbiler det helt store folkelige gennembrud og cementere Teslas position som det suverænt største bilmærke inden for elbiler,” siger redaktør og bil-ekspert Jens Velling, Hvilkenbil.dk.
Afgørende for den folkelig appel er prisen, slår han fast.
Her er der ikke nye oplysninger fra Tesla selv, men firmaets administrerende direktør Elon Musk har tidligere udtalt, at man stiler mod, at ’den lille ny’ får et prisskilt i USA på omkring 25.000 dollars.
Med en dollarkurs på ca. 7 kr. og noget told og moms til den danske stat, kan et forsigtigt gæt på en salgspris herhjemme ligge på lige under 250.000 kr. – måske også under 225.000 kr.
”Ender vi i det leje, vil en del flere familier kunne være med økonomisk, og så taler vi måske om et reelt bredt gennembrud for elbilen herhjemme. Det spændende er, om Tesla kommer før konkurrenterne i denne prisklasse. Og om de også her vil være teknologisk førende i forhold til prisen,” siger Jens Velling.
VW har annonceret en kompakt ID.2 i 2026, mens Renault angiveligt er klar med en elektrisk retroudgave af den ikoniske Renault 5 allerede i løbet af næste år.
Som en Polo i Golf-størrelse
Tesla Model 2 skulle angiveligt få en størrelse i det såkaldte B-segment og er dermed sammenlignelig med Peugeot e-208, hvilket svarer meget godt til en VW Polo i den fossile bilverden.
En elektrisk Peugeot e-208 koster i øjeblikket fra ca. 275.000 kr.
Polo’en fås fra omkring 240.000 kr. i den mest skrabede version.
Pladsudnyttelsen i kabinen kan dog meget vel blive noget bedre i Teslas nye model, da batterierne pakkes væk i bunden, og der ikke skal være plads til en benzin- eller dieselmotor – så kabinepladsen kan i bedste fald minde mere om en VW Golf.
Tekniske detaljer om Tesla Model 2 er der fortsat ikke mange af.
Men den lille Tesla vil med stor sandsynlighed blive udstyret med et LFP-batteri, som allerede findes i Tesla 3.
Det har den fordel, at det kan tåle at blive ladet op til 100 procent jævnligt. LFP-batteriet (litium-jernfosfat) er samtidig en billigere løsning end de nuværende lithium-ion-batterier.
Batteriet vil sandsynligvis få en kapacitet på omkring 53 kWh, som burde give en rækkevidde på 350-450 kilometer efter WLTP-normen.
Design som Cybertruck?
Udseendet på den kommende Tesla model kender vi endnu mindre til, men der florerer mange gætterier på nettet.
Hidtil har de fleste troet på, at Tesla 2 ville få et udseende meget lig den større Model Y.
Men i en ny biografi om Elon Musk fremgår det, at Model 2 vil adoptere designelementer fra Teslas Cybertruck (billedet). Blandt andet for at minimere produktionsomkostningerne. Et afgørende stiltræk kan derfor være en front, hvor både kølerhjelm og forrude får samme hældning – præcist som vi kender det fra Cybertruck. Såkaldt ’gigacastning’, hvor det meste af karrosseriet presses ud af ét stykke metalplade, skal også være med til at holde produktionsomkostningerne nede.
Produktionen forventes at gå i gang i løbet af 2024 eller. Dermed kommer vi nok ikke til at kunne bestille Tesla 2 – eller hvad den nu kommer til at hedde – herhjemme før i 2025. Også fordi Tesla er berygtede for at være meget optimistiske i deres tidsplaner.