51 procent af de adspurgte i en europæisk undersøgelse svarer, at der ikke er nogen chance for, at de vil købe biler fra Kina.
“Jeg har ingen tillid til Kina”, og “Kina har et dårligt ry”, siger 47 og 40 procent af de belgiere, der angiver Kina som det mindst foretrukne oprindelsesland, når de skal vælge biler.
NielsenIQ og GfK, der er et globalt firma med fokus på markedsanalyser, har valgt ikke-bilproducerende Belgien som det første land i en række undersøgelser af europæiske bilkøberes præferencer.
Analysen viser dermed, at det for mange belgiske bilkøbere ikke handler om teknik og kvalitet, når kinesiske biler fravælges. Men at det handler om en generel skepsis over for Kinas totalitære politiske system og det, der karakteriserer styret: Forholdet til menneskerettigheder, landets støtte til Ruslands krig i Ukraine og formentlig også håndteringen af covid-19-pandemien, vurderer NielsenIQ og GfK.
Mangler viden om Kina-biler
Når analysefirmaet spørger de 1.024 deltagende i den belgiske undersøgelse til det, der ligger ud over mistilliden til landet Kina, svarer 37 pct., at de ikke vil vælge en kinesisk bil, fordi de anser kvaliteten for at være dårlig.
26 pct. mener ikke, at biler fra Kina er driftssikre og pålidelige, og 22 pct. mener ikke, at de er sikre nok. Stemplet “Made in China”, der i manges øjne er synonymt med lav pris på bekostning af høj kvalitet, synes altså at hænge ved.
Undersøgelsen viser dog, at skepsissen er mindre hos de yngre adspurgte.
Loyalitet over for de kendte mærker spiller også en rolle – 34 procent foretrækker at betale for noget, som de allerede har kendskab og tillid til.
Brug for bedre image
Trods visse kinesiske bilers stigende kvalitet, avanceret teknik og solide resultater i Euro NCAP’s sikkerhedstest understreger NielsenIQ og GfK, at de europæiske importører har en meget stor opgave med at overbevise europæerne om det attraktive ved kinesiske biler.
Men her synes den generelle holdning til Kina som system altså at kunne være en meget stor forhindring.
Vurderingen er klart, at de kinesiske producenter har en kæmpe opgave med at gøre deres biler efterspurgte og udbredte. Det er nødvendigt at gøre mærkerne til noget, som ejerne er stolte af, så den generelle skepsis reduceres og tilliden øges. Og den image-øvelse kræver tid og ihærdighed.
NielsenIQ og GfK vurderer, at undersøgelsen fra Belgien ikke én-til-én kan overføres til andre europæiske lande. Lignende undersøgelser ventes at blive udført andre steder, og formodningen er klart, at i lande med stor national bilproduktion som for eksempel Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien vil skepsissen over for biler fra Kina ikke være mindre udbredt end i Belgien.
Det er skræmmende, at så mange mennesker tror, at hvis de ikke køber en kinesisk bil, så har de ikke købt noget kinesisk.
Det er en god pointe. Det er umuligt at købe en elbil uden kinesiske dele. Man skal også være opmærksom på, at populære elbiler, som fx. Volvo EX30 og Tesla 3, er bygget i Kina. For mig er der dog forskel på at købe en bil fra en kinesisk producent, en bil bygget i Kina af et ikke-kinesisk mærke og så købe en bil med kinesiske dele. Jeg ville personligt være utryg ved at købe en bil fra en kinesisk producent – særligt en statsejet producent. Vil jeg stadig kunne køre trygt i bilen i tilfælde af en konflikt mellem Kina og Vesten?
Verden er i forandring, og vi kender ikke svaret. Vil en eventuelt engelsk eller italiensk producent klare sig bedre? Vi ser frem mod et spændende antal nye kinesiske elbiler, som vil forrykke vores forventninger, og de skal nok finde deres plads i mange carporte.