Når tredje generation af VW Tiguan kommer til Danmark i april, bliver den væsentligt dyrere end VWs elbiler. Priserne starter ved 500.000 kr.
VW er klar med tredje generation af den mellemstore SUV, Tiguan. Herhjemme ser vi den hos de danske VW-forhandlere i april. I første omgang med to forbrændingsmotorer: Enten mild-hybrid med 1,5 liters benzinmotor med 150 hk og en lille elmotor på 13,5 kW, der assisterer benzinmotoren og bidrager til en brændstoføkonomi på 16,1 km/l. Eller en 2,0 TDI dieselmotor, også med 150 hk. Begge har syv-trins DSG automatgear.
Priserne starter ved 500.000 kr. med Business-udstyr, der inkluderer VW’s nyeste generation af software og et infotainmentsystem med en 12,9 tommers touchskærm, navigation og IDA-stemmestyring. Klimaanlægget har tre zoner, der er ambientebelysning med 10 farver og blødt kunstlæder på både instrumentbord og dørsider. Assistentsystemer som adaptiv fartpilot, laneassist, Park Assist Plus og blind vinkel-alarm, der også holder øje med tværgående trafik bag bilen, er standard.
Ladehybrider bliver billigere
Topudgaverne Elegance og R-Line tilføjer endnu mere udstyr som avancerede LED-matrix forlygter, der skal sætte nye standarder for lysteknologi i klassen. Der er også 360 graders kamera, eljusterbare forsæder med indbygget massage, mere avancerede køreassistenter og visuelle detaljer, der skal signalere luksus og sport. Til gengæld stiger priserne med mellem 60.000 og 140.000 kr.
Der er dog håb for Tiguan-fans, der gerne vil have tredje generation af VW’s SUV, der traditionelt er blandt mærkets bedst sælgende modeller, til mere favorable priser. Til sommer kommer Tiguan nemlig i to lade-hybridudgaver med henholdsvis 204 og 272 hk. Selv om afgiftsfordelen ved ladehybrider er reduceret herhjemme, forventes i hvert fald den mindste ladehybrid at blive den billigste i Tiguan-programmet. Vi gætter på priser lidt under den halve million kroner.
Elektrisk VW langt billigere
Dermed understreger lanceringen af den nye Tiguan også, at de rene elbiler fortsat har en stor prisfordel herhjemme. Til sammenligning sælger VW den fuldt elektriske SUV ID.4 med masser af Style-udstyr, 210 kW motor (286 hk) og 538 km rækkevidde for 380.000 kr.
Altså klar prisfordel til ID.4, der i forvejen er blandt de bedst sælgende elbiler i Danmark. I år forventes mere end 50 procent af det danske nybil-salg at består af rent elektriske biler. Set i det lys, kan den nye Tiguan få svært ved at nå tidligere tiders høje salgstal.
Du kan læse mere om tredje generation Tiguan her.