Ifølge BMW-chef giver det ikke længere mening at producere biler med manuelt gear. Hvilkenbils Morten Kjeldsen gør status.
Da far var knægt, var automatgear noget, der befandt sig i uopnåelige luksusbiler. Da far var i begyndelsen af 20’erne, var automatgear noget, der befandt sig i de Mercedes-taxaer, som jeg transporterede kunder rundt i.
Fælles for dem var, at de sjældent havde flere end fire trin. Men kørt rigtigt, var køreoplevelsen lige så uendeligt blid og behagelig, som gearskiftene var langsomme, og da automatgearkasserne ofte var parret med en 6-cylindret, vellydende og mellemgulvsstærk fossildrevet motor, var harmonien total. Ja, nærmest fuldendt.
Brændstoføkonomien var imidlertid ikke noget at råbe hurra for, da automatgearet oftest medvirkede til samme tørst, som en rødblond engelsk charterturist i Sydspanien disker op med.
Men meget er sket siden. Teknikerne nørder konstant og ihærdigt, og de tre-fire trin fra dengang blev til både otte, ni og sågar ti trin. Racerkørere har for længst skrottet gearstang og kobling, og dobbeltkoblingsgearkasser, der skifter hurtigere, end du kan blinke med øjnene, har også i det civile liv suppleret de stadigt mere fremragende automatgearkasser.
Fra tørstig til beskeden
Da automatikken stort set altid vælger det mest optimale gear, er det mange år siden, at brændstofforbruget i biler med automatgear henviste biler med manuelt gear til de forslugnes skammekrog.
Så da far blev en moden mand med mange biler på CV’et, var effektiviteten i biler med automatiske gearkasser på stort set alle parametre blevet højere end i biler med manuelt gear. Og så er vi omsider fremme ved overskriften på denne artikel:
Selv BMW Motorsport GmbH, også bare kaldet M, synes nu at være nået dertil, hvor de tager konsekvensen. Ligesom Mercedes og Audi har gjort.
Frank Weber, der er med i BMW’s bestyrelse, sagde for nylig til det italienske magasin Quattroroute, at det er ved at være slut. Antallet af biler med manuelt gear bliver færre, derfor giver det “mindre og mindre mening at producere dem. Så hvis du vil have en manuel M-model, skal du købe den nu”.
Jep, det sagde han.
Kan være slut i år
BMW producerer stadig M2, M3, M4 og Z4 med manuelt gear, og præcist hvornår det er slut, oplyses ikke. Iagttagere vurderer dog, at det allerede kan slutte i år. Så det er med at slå til.
Skal vi være kede af det? Altså … purister vil til enhver tid påstå, at vi, der længe har ment, at livet er for kort til manuelle gearkasser, ikke har fattet en skid og ikke forstår, hvad det vil sige at mærke mekanikken og føle den der “mand og maskine”-ting.
Jeg kan sagtens følge dem, men mange omgange på racerbaner i biler med skiftepaddles bag rattet – og dermed en automatisk gearkasse – lader mig ikke det ringeste i tvivl om, at manuelle gearkasser længe har hørt den nostalgiske, langsommere og på alle måder mindre effektive fortid til.
Når selv Michael Christensen, der i årevis har været fabrikskører for Porsche, har kørt GT-biler med Porsches eminente PDK-transmission (Porsche Doppelkublungsgetriebe) og i år skal køre deres 963 på blandt andet Le Mans, slet ikke kan forestille sig at skulle køre racerløb i en bil med manuelt gear, kan puristerne, der foretrækker en 911 med “rigtig” gearstang godt dæmpe retorikken.
En automatisk gearkasse er dermed også god nok til mig.
Elbiler afliver manuelt gear
Porsche har dog ikke meddelt noget så radikalt som BMW-bestyrelsesmedlemmet, og mon ikke de fortsætter en tid endnu med de manuelle muligheder.
At biler uden gammeldags gearstang længe har været på vej ud, forstærkes i sagens natur kun af den elektriske fremtid, der allerede ruller ind over os. Elmotorer parres ikke med manuelle gearkasser, og om føje år er det kun veteranbiler, der har den gammeldags transmission.
Jeg begræder det ikke. Kun en lillebitte smule. I svage, irrationelle øjeblikke.