Samarbejdet mellem VW og Renault om udviklingen af en lille og billig elbil er kuldsejlet. Franskmændene vender sig nu mod Kina.
Det går for langsomt med at bringe små og billige elbiler ud til kunderne, og hvis ikke europæerne tager sig sammen, snupper kineserne markedet. Nogenlunde sådan skrev Hvilken bil for et halvt år siden, da medierygter antydede, at Volkswagen og Renault var i dialog om at indlede et samarbejde om netop sådan en lille, europæisk elbil. I et forsøg på at holde trit med kineserne.
I dag er det europæiske samarbejde stødt på grund, og som antydet i artiklen i december 2023, ser det ud til, at kineserne tager en bid af kagen.
For Renaults primus motor i udviklingen af elbiler, det franske firma Ampere, har nemlig indledt et samarbejde med en kinesisk partner om den afsluttende udvikling af den lille, elektriske Twingo (billedet øverst).
Twingo blev vist på biludstillingen i Genève i marts, og den er angiveligt ikke langt fra at være produktionsklar.
Kineserne er bedre
Ifølge Ampere og Renault indleder man partnerskabet med en indtil videre unavngiven kinesisk tech-virksomhed. Ampere har valgt netop den samarbejdspartner, da kinesernes software er bedre og på et højere teknisk niveau. Og ikke mindst går kinesernes udvikling hurtigere. Forlyder det fra Ampere.
Underforstået må det jo betyde, at Ampere og Renault fandt Volkswagen-samarbejdet for langsommeligt og ikke tilstrækkeligt kvalificeret. Eller også var Ampere og Renault allerede på vej til at indlede et kinesisk partnerskab, som VW ikke ønskede at være en del af og derfor afbrød samarbejdet med franskmændene.
Udvikles og produceres i Europa
I stedet for samarbejdet med franskmændene satser VW på et rent koncern-samarbejde mellem Volkswagen, Cupra og Skoda.
I forbindelse med den udmelding var budskabet også, at VW med det rent europæiske samarbejdet ville frigøre sig fra Kina. Og dermed bringe sig uden for skudlinjen i forhold til de potentielle problemer, der kan opstå mellem Vesten og Kina.
Under 20.000 euro
Målet med de små elbiler, som alle taler om, men som de ikke er nået tæt på mållinjen med endnu, er en pris på 20.000 euro (150.000 kroner) eller mindre. Tættest på lige nu er Citroën med den lille ë-C3, der kommer til salg, også i Danmark, til efteråret. Den koster fra 180.000 kr.
Om alt går som planlagt – og det gør det langt fra altid i elbilernes verden, så tag forbehold – kommer Renault Twingo på markedet næste år. Det samme må man formode om kinesiske BYD Seagull.
Efter Volkswagen-koncernens brud med Renault er meldingen, at VW vil være klar med en elektrisk mikro – formentlig med navnet ID.1 – i 2027.
Storebror ID.2 og Skoda-fætteren Epiq, hvor pris-målet er omkring 25.000 euro (ca. 200.000 kr.), må forventes at være produktionsklar i løbet af 2025. Måske skal vi ind i 2026, før de to Polo-/Fabia-store elbiler er hos os.
Fra Renault kan vi forvente en vaskeægte retro-version af Renault 5. Den markante elbil var Hvilkenbil til snigpremiere på i marts i år, og den ventes at være hos os i begyndelsen af 2025 til en pris omkring 230.000 kr.