Tesla åbner Europas største Supercharger-station i Danmark

Midt i uro om Teslas Supercharger-strategi, fortsætter Tesla med at udvide sit netværk af lynladere – senest i Kliplev i Sønderjylland.

Sidst i april fyrede Tesla-ejer Elon Musk mere eller mindre hele sin Supercharger-afdeling. Nyheden kom som et chok, for Teslas netværk er ikke blot verdens største, men også kendt for at være særdeles velfungerende med masser af ladepunkter, høj pålidelighed, nem betaling og markedets laveste priser.

Faktisk er Teslas Superchargere så stor en succes, at firmaet er begyndt at sælge sine lynladere til andre ladeoperatører. Samtidig er lynlade-netværket åbnet for alle andre elbil-mærker. Tilsammen har det gjort Supercharger-netværket til en solid forretning for Tesla, der uafhængigt af salget af virksomhedens elbiler sikrer virksomheden en fast, løbende indtægt.

Efterfølgende har Elon Musk forsøgt at berolige omverdenen. Mange af de fyrede medarbejdere er angiveligt genansat, og Tesla har været ude at sige, at Supercharger-netværket – som planlagt – skal udvides yderligere.

Tager imod betalingskort

Det gælder også i Danmark, hvor Tesla nu fordobler kapaciteten på deres Supercharger-station i Kliplev i Sønderjylland. Her har 24 V3-ladere fået selskab af 24 nye V4-ladere.

V4-ladere er Teslas nyeste lynlader, der leverer 250 kW og har et længere – 3 meter langt – kabel, der bedre passer til andre bilmærker end Tesla. V4 er også den første Supercharger, der ikke bare betjenes med Teslas app, men også tager imod kontaktløs kortbetaling

Fordoblingen af ladestandere gør Kliplev til ikke bare Danmarks, men Europas største Supercharger-station.

99,96 pct. driftssikkerhed

Med udvidelsen af Kliplev har Tesla nu over 530 ladestandere fordelt på 29 Supercharger-stationer i Danmark. Pålideligheden er høj – ifølge Tesla var driftssikkerheden hele 99,96 pct. sidste år.

Alle Supercharger-stationer i Danmark er i dag åbne for alle bilmærker. Gennemsnitsprisen er i skrivende stund 2,00 kr./kWh for Tesla-ejere og -abonnenter og 2,62 kr./kWh for andre bilmærker og ikke-abonnenter.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hvorfor leverer Tesla ikke mere end ca. 45 kW til min Ioniq 5?
    På andre ladestationer kan den lade med det 3 dobbelte antal kW.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here