Mindst 300 kilometers rækkevidde, plads til fem og en pris omkring 150.000 kr. Det er planen for elbilen VW ID.1, som er køreklar i 2027.
Alle taler om små, billige elbiler til omkring 150.000 kr., der for alvor skal gøre elektrisk transport folkelig. Og et vigtigt skridt blevet taget for nylig, da Volkswagens topchef, Thomas Schäfer, satte årstal på og slog fast, at udviklingen af den lille elbil VW ID.1 og dens storebror ID.2 bliver holdt inden for familiens rækker.
Kort forinden havde Renault revet sig løs af det samarbejde, som man drøftede med Volkswagen, og med Schäfers ord blev de tysk-fransk mikroplaner endegyldigt begravet.
Siden har branchen gættet løs om de specifikationer, som den kommende elektriske folkevogn forventes at få. Mikrobilen e-Up, der var den elektriske udgave af den benzindrevne Up, var sammen de to nære slægtninge, Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric, i nogle år de mindste, elektriske muligheder.
Siden har der ikke været nogle seriøse mikro-elbiler, bortset fra Dacia Spring, som ikke rigtigt er værd at nævne.
Omkring 300 km rækkevidde
VW ID.1 skal gerne overgå e-Up på rækkevidde, men stadig med mikrobilens fordele – og begrænsninger – som et parameter. Derfor er forventningen en rækkevidde i omegnen af 300 kilometer, så den vil kunne bruges som daglig og ikke mindst billig pendler-elbil af de fleste mennesker. Billig i både indkøb og drift.
ID.1 forventes at være klar i 2027, året efter storebror ID.2. Målet er en startpris på 20.000 euro (cirka 150.000 kr.), og ifølge branchens vedholdende rygter forventes ID.1 at være udstyret med samme digitale instrumentering som i de større ID-modeller. Det vil sige en stor infotainmentskærm, Apple CarPlay og Android Auto, og – forlyder det – plads til tre personer på bagsædet.
Indtil videre formodes det, at i hvert fald søstermærket Cupra vil lancere en spansk pendant til VW ID.1.
150.000 kr. vil være billigere end øjeblikkets billigste elbil, Citroën ë-C3, der i nutidskroner koster 30.000 mere.
Storebror ID.2 og fætrene
Året før ID.1 kommer ID.2, der er på størrelse med VW Polo. ID.2 skal koste fra 25.000 euro (knap 190.000 kr.), og den ventes at kunne fås i to versioner. Med et 38 kWh-batteri og en rækkevidde på 350 km og et 56 kWh-batteri, der skulle række til 450 km. Ladeeffekten vil være 125 kW.
Volkswagen har offentliggjort adskillige fotos af ID.2, der blandt andet viser et interiør med et 10,9 tommer stort førerdisplay og en 12,9 tommer infotainmentskærm som i ID.3.
Planen er også en ID.2 på stylter – kaldet ID.2X – som bedst kan sammenlignes med den nuværende VW T-Cross, der er en forhøjet Polo.
Familiemedlemmerne Skoda og Cupra vil nogenlunde samtidig kunne præsentere deres udgave af ID.2. Den tjekkiske får navnet Epiq og den spanske er døbt Raval. Begge vil, som eksempelvis Skoda Enyaq og Cupra Tavascan, der deler teknik med VW ID.4 og ID.5, dele teknik med ID.2.
Af redaktionen