Kinesiske Geely, der ejer Volvo og Polestar, er et af de Kina-mærker, der ufortrødent sælger biler i Rusland.
Mens Vesten på grund af sanktioner nærmest ikke eksporterer biler til Rusland, fortsætter Kinas salg til russerne med uformindsket styrke. Flere bilfabrikker i Kina, blandt andre Geely – der ejer Volvo og Polestar – samt Chery, Great Wall Motor og Changan, har nemlig ikke skruet ned for eksporten af biler til det krigsførende Rusland. Tværtimod.
I dag er de sanktioner, som bl.a. EU, USA, Japan og Sydkorea indførte efter Ruslands angreb på Ukraine 24. februar 2022, stort set blevet udlignet. I hvert fald når det kommer til biler. Og Kina står bag udligningen, så konsekvensen for russerne efter overfaldet på Ukraine er tæt på ubetydelig.
Danske købere støtter indirekte Rusland
Set fra den lille, danske andedam er det også ganske interessant. For de danske forbrugere, der køber Geely-produkterne Volvo og Polestar, fortsætter således med indirekte at støtte Ruslands krig mod Ukraine. Som Hvilkenbil også skrev tidligere i år.
Til Hvilkenbil understregede eksperter, at importørerne har ‘været heldige med, at information om, at kinesiske mærker har taget store markedsandele i Rusland, ikke har fået megen opmærksomhed’.
Samtidig blev det understreget, at det øgede fokus på Kinas stigende handel med Rusland kan ‘øge den holdningsbaserede modstand mod kinesiske mærker’.
Modstanden mod kinesiske mærker, der sælger til Rusland og dermed er med til at finansiere krigen mod Ukraine, har vi endnu til gode at kunne aflæse.
Geely er den eneste af de ovennævnte producenter, som sælger biler i Danmark. Chery er muligvis på vej med Exlantis, Jaecoo og Omodo. Great Wall Motor er i Europa med mærkerne Ora og Wey, men endnu ikke i Danmark. Bilfabrikken Changan sælger pt. ikke biler til Europa.
Kina-andel på næsten 60 procent
En ny undersøgelse fra det internationale analyseinstitut Just Auto dokumenterer, at de fire nævnte kinesiske bilfabrikker i 2024 indtil videre har stået for 51,1 procent af nybilsalget i Rusland. Indtil april 2022 var kinesiske bilmærkers markedsandel i Rusland kun cirka otte pct., men siden Ruslands angreb på Ukraine er det kun gået op. I en enkelt måned i år – i januar – var kinesernes andel endda oppe på næsten 60 pct.
Rusland har med andre ord og med et neutralt udtryk ‘tilpasset sig’ siden februar 2022. I dag sælges der næsten lige så mange biler, som før landet invaderede Ukraine.
I 2022 styrtdykkede salget af nye biler i Rusland med 60 procent sammenlignet med året før. Til cirka 700.000 solgte. Men GlobalData, som Just Auto er en del af, kunne konstatere, at allerede i 2023 var tallet steget med 53 pct. i forhold til 2022. I år ser det ud til, at antallet af nyregistrerede biler i Rusland når op på knap 1,5 millioner, hvilket kun er knap 250.000 færre end i 2021.
EU arbejder i øjeblikket på at indføre yderligere sanktioner, der skal ramme Rusland. Et lille smuthul går åbenbart gennem russernes gode venner i Belarus (tidligere Hviderusland). Her passerer en solid portion europæiske luksusbiler angiveligt på vej mod velbeslåede russere, som har penge nok til at være upåvirkede af Vestens sanktioner.
Af redaktionen
Interessant👍