Vi er vilde med elbiler. I oktober var 61,3 procent af alle solgte biler i Danmark elektriske. Det er ny rekord.
8.832 af de i alt 14.409 nye biler, som danskerne købte i oktober, var elbiler. Hver gang, der blev solgt fem nye biler i Danmark, var tre af dem således elektriske, og rekorden fra september, hvor den elektriske andel var 57 pct., er dermed slået.
I 2024’s første 10 måneder er hver anden solgte bil elektrisk – helt præcist 49,5 pct.
Tesla, der normalt sprøjter biler ud i stort tal ved afslutningen af kvartaler, toppede listen i september. Model Y var nummer et på september-listen med 1.211 solgte, Model 3 var nummer tre med 639 solgte. Men i oktober røg Model 3 helt ud af Top 10-listen, og Model Y måtte tage til takke med fjerdepladsen. Skoda Enyaq var danskernes foretrukne i oktober, og den nye Ford Explorer, som vi har spået en god skæbne, var nummer to i oktober tæt fulgt af VW ID.4.
Nye på oktober-listen i forhold til måneden før var den elektriske Passat, VW ID.7, og den kinesiske Tesla Model Y-udfordrer, Xpeng G6.
Eneste ikke-elektriske bil på Top 10-listen er Nissan Qashqai på tiendepladsen. Qashqai var i september nummer fem på listen.
I årets første 10 måneder er Tesla Model Y stadig den suverænt mest solgte bil i Danmark. 7.784 danskere har indtil videre købt den, og noget skal gå helt galt, hvis ikke den også i år bliver Danmarks mest solgte model. Tesla-mærket vil med lige så stor sandsynlighed også være det foretrukne mærke i år. (Se Top 10-listen under reklamen)
Top 10 i oktober
Model | Antal solgte |
Skoda Enyaq | 1.039 |
Ford Explorer | 604 |
VW ID.4 | 579 |
Tesla Model Y | 525 |
Audi Q4 e-tron | 426 |
VW ID.3 | 365 |
VW ID.7 | 353 |
Xpeng G6 | 322 |
Mercedes EQA | 282 |
Nissan Qashqai | 276 |
Kilde: Bilstatistik.dk |
Af redaktionen