Et flertal af kommende europæiske ejere af elbiler vil købe et europæisk mærke. Der er udbredt skepsis over for elbiler fra Kina.
En flodbølge af nye elektriske elbiler vil ramme det europæiske marked i løbet af de kommende år. Mange af dem er kinesiske. En ny analyse viser dog, at kun 27 procent af europæerne overvejer at anskaffe sig en elbil fra Kina.
Undersøgelsen er udført af det amerikanske analyseinstitut McKinsey. Selvom udviklingen viser, at potentielle elbilister i Europa i forhold til tidligere års analyser i stigende grad overvejer at købe en elbil fra Kina, så holder 51 procent fast i, at for eksempel BMW, Mercedes, Renault og Volkswagen stadig er de foretrukne.
McKinsey-analysen viser, at sydkoreanske mærker som Hyundai og Kia samt japanske Toyota, der indtil videre sælger ganske få elbiler, overvejes af 39 pct. af de godt 15.000 adspurgte. 30 pct. har en amerikansk elbil på radaren – primært Tesla. Men kinesiske mærker som eksempelvis BYD, Xpeng, Nio og Li Auto overvejes altså kun af 27 pct. af europæerne.
Afhængigt af, hvor de adspurgte i undersøgelsen kommer fra i Europa, varierer kendskabet til de kinesiske bilmærker. Mellem 55 og 80 pct. har aldrig hørt om de førnævnte biler fra Kina. Analysen viser også, at europæerne generelt er skeptiske overfor de kinesiske elbilers kvalitet og nervøse for datasikkerheden. På den anden side er de fristet, da elbilerne fra Kina i mange tilfælde er det samme som meget værdi for pengene.
McKinsey-analysen omfatter 15.034 personer i et ‘repræsentativt udsnit’ af europæiske lande – Norge, Tyskland, Frankrig og Italien – som en del af analyseinstituttets tilbagevendende Mobility Consumer Pulse Survey.
Hver femte vil af med deres elbil
Selvom næsten 80 pct. af alle de adspurgte europæiske bilister på et tidspunkt i fremtiden vil overveje at købe en elbil, viser McKinsey-analysen også, at 19 pct. af de nuværende elbilister sandsynligvis eller med meget stor sandsynlighed vil skifte tilbage til en bil med benzinmotor, når de skal skifte bil igen.
Den altovervejende årsag er økonomien. Mange er usikre på, om de enkelte landes afgiftsfritagelser på elbiler forsvinder. 40 pct. oplyser, at de bliver nødt til at ‘trappe ned’ og anskaffe en billigere bil.
45 pct. angiver, at de på grund af den finansielle usikkerhed ganske enkelt bliver nødt til at beholde deres nuværende bil længere. 28 pct. er bekymret for stigende elpriser.
I dette års og de foregående års tilsvarende analyser fra McKinsey – i 2021 og 2022 – har mellem 20 og 22 pct. hver gang oplyst, at de ikke overvejer at anskaffe sig en elbil.
Prisen betyder noget – klimaet betyder mindre
Blandt de bilister, som ikke har en elbil i dag, angiver 37 pct., at de ikke køber elbil, fordi den koster for meget.
36 pct. mener ikke, at den elbil, de har råd til, har lang nok rækkevidde. 35 pct. er bekymret for batteriets holdbarhed, og 28 pct. er bekymret for muligheden for at lade i det offentlige rum.
Overordnet set har bæredygtighed kun en ganske lille betydning for beslutningen om at købe elbil.
Elbilister er teknologi-interesserede
McKinsey-analysen har også et kapitel om forskelle på elbilister og de klassiske bilister. Ejere af elbiler er langt mere optaget af avancerede assistentsystemer (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). De er også interesseret i potentielle muligheder for teknologi, der tillader en vis grad af selvkørende biler og fuldautomatiske parkeringssystemer.
Desuden ønsker ejere af elbiler udbredt mulighed for connectivity. Altså muligheder for bl.a. opkobling, brug af kunstig intelligens i betjeningen, intelligente apps til at kontrollere bilens funktioner og til underholdning.
Samtidig er hver fjerde klar til at købe sin elbil på nettet uden at møde op hos forhandleren. Én ting er elbilister og fossilbilister dog fælles om: 83 pct. vil ikke købe en elbil uden at have prøvet den først.
McKinsey-analysen kan læses ved at trykke på linket her.
Af redaktionen