BYD sælger flere elbiler end Toyota i Japan

byd elbiler japan

Efter mindre end to år på markedet sælger kinesiske BYD nu flere elbiler i Japan end verdens største bilproducent Toyota.

Toyotas nølende tilgang til elbiler giver sig nu et interessant udslag på Toyotas japanske hjemmemarked. Her har ikke-japanske mærker det notorisk svært, men inden for elbiler har kinesiske BYD tilsyneladende vundet fodfæste.

Sidste år – det første fulde år, hvor BYD har været tilstede i Japan – solgte det kinesiske mærke flere elbiler end gigantiske Toyota. I 2024 solgte BYD 2.223 elbiler i Japan ifølge tal fra den japanske sammenslutning af bilforhandlere, JADA. Det skriver CarNewsChina. Til sammenligning solgte Toyota blot 2.038 elbiler.

Det er relativt beskedne tal og skyldes, at BYD øgede salget af elbiler med 54 pct., mens Toyotas salg af elbiler i Japan omvendt faldt med 30 pct.

BYDs succes i Japan fortæller en interessant historie om, at mens udenlandske bilmærker oplever faldende salg i Kina, lykkes det omvendt kineserne at eksportere flere biler. Også til et vanskeligt marked som det japanske. Og at udviklingen er drevet af elbiler, som især japanske bilmærker er bagud med.

Mest solgte importbil er en BYD

BYD kom til Japan i 2023 med den kompakte el-crossover Atto 3 (foto), der også sælges i Danmark. Siden har BYD lanceret billige elbiler som den mindre Dolphin og Tesla Model 3-konkurrenten Seal. Med succes. Sidstnævnte var allerede i august sidste år den bedst sælgende importerede elbil i Japan.

BYD Seal
BYD Seal er den bedst sælgende importerede elbil i Japan.

For et mærke som Toyota må det være tankevækkende, at et nyt og nærmest ukendt kinesisk bilmærke kan udkonkurrere det på elbiler på ’hjemmebane’ i Japan. Toyota har været sent ude med elbiler og kommer ofte med modsatrettede meldinger om mærkets elbil-strategi. Imens har Kina skabt sig en førerposition inden for elbiler og truer med at oversvømme det globale bilmarked med elbiler, der er markant billigere end konkurrenternes.

Elbilsalg falder i Japan

At japanske bilmærker halter bagud på elbiler, ses på det hjemlige bilmarked. Her blev der kun solgt 60.000 elbiler i 2024 – et fald på 33 pct. sammenlignet med 2023. De tre forudgående år er elbilsalget i Japan dog steget.

Nissan, der skiller sig ud blandt de japanske bilmærker som en elbil-pionér, sidder på halvdelen af det japanske marked for elbiler. Storsælgeren er Leaf, men den aldrende model gik hele 50 pct. tilbage i 2024.

Toyota kunne derimod notere fremgang for mærkets hidtil første, dedikerede elbil, bZ4X. Dog fra et særdeles lavt niveau: Salget af bZ4X steg 10 pct. sidste år og nåede dermed op på ca. 1.000 biler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here