En serbisk designer og en tysk professor vækker et gammelt mærke til live. Måske bliver en elbil en del af pakken fra Yugo.
Retro rykker – se bare på Renault 5, Fiat 500 og Mini. Og netop moderne retro er sammen med en lav pris ingredienserne i den cocktail, der indgår i en ny udgave af et for længst glemt serbisk mærke. Først kommer den som benzinbil, men ude i fremtiden også som elbil, forlyder det fra folkene, der vil lancere den nye Yugo.
Bag det genoplivede Yugo-projekt står professor og doktor Aleksandar Bjelic fra Tyskland og den serbiske designer Darko Marcetac. Bjelic, der har erfaring med marketing, har sikret sig rettighederne til Yugo-navnet, og planen er at skabe en bil, der favner den originale og samtidig lever op til nutidens krav, som det udtrykkes ifølge Carscoops.com.
Designer Marcetacs første tegninger af bilen viser en lille todørs bil, der tager elementer fra den gamle Yugo. Det oprindelige logo er tilsat moderne LED-lygter både for og bag og store hjul.
Ukompliceret og billig
Ifølge den amerikanske entusiast-hjemmeside Autopian har Bjelic en aftale med producenter, der bl.a. skal levere bilens platform. Hensigten er, at den nye Yugo skal drives af billige benzinmotorer, så den vil være et oplagt køretøj for folk med få midler og folk, som bare går efter en ukompliceret og billig bil.
Altså en slags billig udgave af Renaults rumænske discountmærke Dacia. Som de moderne tider foreskriver, indgår en elektrisk Yugo også i planerne.
Lav pris og tvivlsom kvalitet kendetegnede den oprindelige Yugo, der blev lanceret af jugoslaviske Zastava i 1980. Den blev bygget i forskellige udgaver frem til 2008, da produktionen i nu serbiske Kragujevac ophørte.
Den originale Zastava Yugo var i øvrigt baseret på Fiat 128. Fiat og Zastava hang tæt sammen, og Fiat er stadig stærkt involveret i Kragujevac, hvor den nye elektriske Fiat Grande Panda bliver produceret.
Af redaktionen