Når en elbils batteri bryder i brand, kan det være svært at slukke. Hyundai har udviklet ny teknik, hvor batteriet selv slukker branden.
At elbiler oftere bryder i brand end fossilbiler, passer ikke. Faktisk viser flere statistikker, at elbilerne meget sjældent bryder i brand. Men når de så brænder, er det langt vanskeligere at slukke branden. Batterierne udvikler en voldsom varme, kaldet thermal runaway, og branden holder populært sagt sig selv i gang, også selvom der hældes vand på.
Hyundai synes at have en løsning: Det selvslukkende batteri. Et af den sydkoreanske bilgigants datterselskaber Hyundai Mobis har udviklet en helt ny teknik. I batteripakken er indbygget en form for ildslukker indeholdende et særdeles effektivt slukningsmiddel. Hvis en battericelle begynder at brænde, registreres det af overvågningssystemet, og teknologien sørger omgående for, at slukningsmidlet sprøjtes ud over den brændende battericelle og de omkringliggende celler.
Derved isoleres ilden til den ene battericelle, og Hyundai Mobis beskriver, at branden i battericellen vil være slukket på mindre end fem minutter.
Ufarligt vidundermiddel
Hyundai Mobis opfindelse er bl.a. omtalt af mediet ArenaEV. Det nye og særdeles effektive slukningsmiddel har en enorm nedkølende effekt og er angiveligt helt ufarligt for mennesker og miljø.
Battery System Assembly (BSA), som hele systemet kaldes, har en software-enhed, der blandt meget andet overvåger temperatur, spænding og tryk i batteriet. Hvis den registrerer et problem, en temperaturstigning, vil det effektive slukningsmiddel blive sprøjtet ud lige præcis dér, hvor det er nødvendigt.
Thermal runaway, som nævnt i begyndelsen af artiklen, er et fænomen, som typisk finder sted ved brand i litium-ion-batterier. Hvis battericellerne af en eller anden grund bliver for varme, kan konsekvensen være en række ukontrollerede kædereaktioner. Blandt andet en ekstrem hurtig – på millisekunder – temperaturstigning i battericellerne. Kædereaktionen af lagret batterienergi skaber de ekstremt høje temperaturer, der kan være på op til 400 grader.
Hvilkenbil beskrev for nylig franske Renaults bestræbelser på at finde en løsning, der kan slukke brande i elbilers batterier.
Af redaktionen