Udskyder lancering af billig kinesisk mini

Nio mangler forhandlere og udskyder lanceringen af den elektriske mini Firefly. Den fire meter lange elbil kan blive Danmarks billigste.

Nios nye mærke for små og billige elbiler, Firefly, er kørt ind i de samme problemer som så mange andre kinesiske bilmærker: Der mangler villige forhandlere i Europa. Derfor udskyder Nio nu den europæiske lancering af Firefly-mærket. I første omgang til efteråret.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Nio undervurderet udfordringerne ved at skabe et netværk af forhandlere og værksteder i Europa. En vigtig del af forklaringen kan være, at Nio ikke kan overbevise europæiske forhandlere om at investere i Firefly-mærket. Formentlig fordi prisen ikke bliver helt så konkurrencedygtig som først antaget.

100.000 kr. i Kina

Forklaringen er den import-told på op til 43 pct. som EU har lagt på kinesiske elbiler. EU har indført tolden fordi Kina yder statsstøtte til kinesiske elbilproducenter og dermed udsætter Europas bilproducenter for unfair konkurrence.

Med en pris på godt 100.000 kr. hjemme i Kina for den første Firefly, en fire meter lang mini, var der ellers udsigt til, at den kunne blive Danmarks billigste elbil.

Med told og transportomkostninger bliver den kompakte Firefly dog noget dyrere på danske plader. Også selv om den nøjes med et batteri på 42 kWh, der vil give den en WLTP-rækkevidde omkring 300 km.

Nio ser Firefly som en konkurrent til mærker som Mini og Smart. I Danmark skal den også konkurrere med elbiler som Citroën ë-C3, Hyundai Inster og ikke mindst Renault 5, der alle begynder under 200.000 kr. Senere bliver den kommende VW ID.1 en oplagt rival.

Nio i krise

En anden forklaring på Fireflys udfordringer med at vinde fodfæste i Europa kan skyldes moderselskabets økonomiske udfordringer. Nio tabte hele 23 mia. kr. sidste år – det kan skabe frygt for mærkets overlevelse på længere sigt.

Nio Firefly er fire meter lang og får et batteri på 42 kWh. I Kina koster den lidt over 100.000 danske kr.

I Danmark har Nio stort set trukket sig ud efter et yderst beskedent salg sidste år. Modsat Nio skal Firefly dog sælges som et langt billigere mærke uden premium-ambitioner.

Mindre fremskridt end forventet

Nio og dermed Firefly kæmper dog ikke bare med europæisk told.

Op til biludstillingen i Shanghai erkendte Nio-chef William Li, at Nios fremskridt i Europa har været mindre end forventede.

Hertil kommer udfordringer med den amerikanske præsident Donald Trumps handelskrig med Kina og resten af verden.

William Li siger, at enhver investering i det amerikanske marked kræver, at man tager politisk stabilitet med i regnestykket. Og at det p.t. ”er uklart, hvad en stabil amerikansk politik er.”

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here