Ny Audi får diesel og dropper afviserstilken

audi afviserstilken

Tredje generation af Audi Q3 tilbydes med både benzin- og dieselmotor, men de danske afgifter holder ladehybriden ude af Danmark.

Audi er klar med tredje generation af en af mærkets bedst sælgende modeller, den kompakte SUV Q3.

Er du glad for diesel, er der gode nyheder: Den nye Audi, der kommer til Danmark sidst på året, bliver en af blot ganske få biler på det danske marked, der fortsat vil blive tilbudt med dieselmotor. Her tale om en to-liters sag med fire cylindre, 150 hk og DSG-automatgear med dobbeltkobling.

Alternativt kan du vælge Q3 med en firecylindret, to-liters benzinmotor, der også yder 150 hk og kommer standard med DSG-automatgear. Priserne for de to varianter begynder ved henholdsvis 557.000 og 550.000 kr., så igen kan dieselfans altså glæde sig over en usædvanlig lille merpris for dieselmotoren.

Ladehybrid kommer ikke til Danmark

Audi laver også Q3 som ladehybrid med 272 hk og en elektrisk rækkevidde på hele 120 km samt mulighed for at lade med op til 50 kW. Det lyder jo spændende, men de danske afgiftsregler gør ladehybriden så dyr, at den danske importør dropper at tage denne variant til Danmark.

Audi Q3 har været en succes siden starten i 2011. Tredje generation lægger sig tæt op ad designet af elbilerne Q4 og Q6.

Og dermed er vi fremme ved den mindre gode nyhed for fans af Audi Q3. I lighed med andre fossilbiler gør de danske afgiftsregler Q3 væsentligt dyrere end rent elektriske biler. Hos Audi-forhandlerne kommer Q3 til at dele showroom med elbilen Q4 e-tron, der fås fra 350.000 kr. Det er en prisforskel på mere end 200.000 kr. Vi tør godt konkludere – Q3s kvaliteter ufortalt – at den kamp kommer elbilen til at vinde på noget, der minder om knock-out.

Dropper afviserstilken

Selv om Q3 bliver en sjældenhed herhjemme, byder den på et par spændende nyheder.

Den helt store nyhed er, at Audi i lighed med Tesla dropper den traditionelle stilk til betjening af blinklyset. I stedet har Q3 et helt betjeningspanel bag venstre side af rattet, der ikke bare styrer afviserblink, men også det lange lys og vinduesviskerne.

Det gjorde stilken eller vippearmen også tidligere. Det nye er, at betjeningspanelet er stationært. I stedet for at vippe det op eller ned, når du vil vise af, trykker du på en knap øverst eller nederst på panelet. Det lange lys betjenes fortsat ved at trykke panelet bagud, mens viskerne aktiveres med et eller flere tryk på siden af panelet.

Afviserstilken er afløst af et fastsiddende panel, hvor du trykker på knapper, når du vil vise af.

Der er altså tale om en anderledes løsning end Teslas, hvor afviserstilken blev afløst af knapper på selve rattet. En løsning, som Tesla fik så meget kritik for, at de vendte tilbage til afviserstilken på den nye udgave af Model Y. Hvordan Audi-køberne tager imod det nye betjeningskoncept skal blive spændende at se.

Formålet med Audis nye betjening er at skabe mere plads i midterkonsollen til f.eks. kopholdere og telefonoplader. Gearvælgeren er nemlig også flyttet fra midterkonsollen op i et betjeningspanel til højre for rattet.

Lygter med OLED

En anden spændende nyhed i Q3 er, at Audi for første gang tilbyder oplyste Audi ringe og digitale baglygter med OLED-teknologi i kompakt-klassen.

Foran kan Q3 udstyres med matrix LED-forlygter, der for første gang bruger mikro-LED-teknologi. Brugen af denne mikro-LED-teknologi forbedrer belysningen og sørger dermed for en stærk kontrast på vejen.

Ved bl.a. at vise vigtige informationer fra assistentsystemerne i førerens direkte synsfelt foran køretøjet hjælper lysfunktionerne med at øge køresikkerheden yderligere. Bl.a. kan den aktive advarsel fra vognbaneskifteassistenten nu afspejles i vognbanelyset på motorveje, hvis Audi Q3-føreren ønsker at skifte vognbane, mens et køretøj er i den blinde vinkel.

Kabinen i Q3 låner mange elementer fra elbilerne A6 og Q6 e-tron.
Kan bestilles nu

I kabinen benytter Q3 i øvrigt stort set samme digitale førerplads som vi kender fra elbilerne A6 og Q6 e-tron.

Selv om Q3 først kommer til Danmark sidst på året, kan den allerede nu konfigureres og bestilles på audi.dk.

Audi Q3 i tredje generation

Q3 TFSI
Forhjulstræk og DSG-automatgear
110 kW (150 hk)
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 16,4 km/l

Q3 TDI
Forhjulstræk og DSG-automatgear
110 kW (150 hk)
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 18,5 km/l

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here