Nu kører Teslas selvkørende Robotaxi endelig

tesla robotaxi
Foto: Screendump fra Youtube

De første udgaver af Teslas selvkørende Robotaxi er sluppet løs i Texas. Men kun i en lille del af byen Austin og under fuld overvågning.

Tesla holdt ord og lancerede mærkets første selvkørende Robotaxi-service i går, den 22. juni, i Austin i delstaten Texas.

Cirka et dusin Robotaxi kørte rundt i en mindre del af Austin – ca. 50 kvadratkilometer, der ikke inkluderede den mest centrale del af byen.

Tesla har lanceret sin meget omtalte Robotaxi med en række restriktioner, der skal minimere risikoen for fejl. Udover at de selvkørende biler holder sig inden for et såkaldt ’geografisk indhegnet’ område, sidder der også en Tesla-medarbejder i passagersædet på alle de selvkørende Robotaxier. Vedkommende kan ikke betjene rat og pedaler men overvåger kørslen og kan i et eller andet omfang gribe ind, hvis der sker noget.

Gennemsnitstur på 6,5 km

Endnu vigtigere er, at alle Robotaxier overvåges af et kontrolcenter, hvor operatører kan overtage styringen af bilerne.  

Endelig er det i første omgang kun inviterede personer som Tesla-fans og investorer, der i går kunne deltage i premiere for Robotaxi.

Ikke desto mindre blev det til flere hundrede køreture med en gennemsnitslængde på 6,5 km i det relativt begrænsede område i Austin.

Flere medier som bl.a. Electrek har rapporteret om de umiddelbare erfaringer med Tesla Robotaxi.

Kender din musiksmag

Passagerer sætter sig ind på bagsædet af en Robotaxi – en Tesla Model Y – hvor de benytter den lille skærm mellem forsæderne til at betjene bilen.

Turen kan kun bestilles på en ny, særlig Tesla Robotaxi-app. Den kender til gengæld din musiksmag, så din yndlingsmusik er klar, når du sætter dig ind i en Robotaxi.

Langt de fleste ture forløb uden problemer – og til overvejende positive bedømmelser fra de Tesla-positive kunder. Flere kaldte hele oplevelsen for ”smooth” og bemærkede bl.a., at teknologien satte farten ned og op før fartbump helt perfekt.

I et tilfælde lige før en Robotaxi skulle sætte en kunde af på en stor p-plads, blev den fanget bag en bilist i en almindelig bil, der holdt stille. I stedet for at tage chancen og køre uden om, bakkede Robotaxien en smule bagud og ind i en p-bås, hvor kunden sikkert blev sat af. Et eksempel på, at den selvkørende teknologi er i stand til at revurdere en pludselig opstået version og finde en god løsning på en udfordring.

Sat af i en vestresvingsbane

Der var også eksempler på det modsatte. I en video kan man se en Robotaxi, der skal svinge til venstre, kommer til at lægge sig for tidligt i venstre spor, fortsætter gennem venstresvingsbanen for de modkørende (!) inden den når frem til sit eget venstresvingsspor og gennemfører svinget.

I et andet tilfælde trykker en kunde på ”sæt mig af” knappen lidt før destinationen. Det forvirrer Robotaxien så meget, at den stopper og beder kunden stige ud midt i en venstresvingsbane. Inden teleoperatøren griber ind, informerer den også kunden om, hvordan man udløser bagklappen, så vedkommende kan få sin bagage med…

Sejr for Elon Musk

Det er netop fejl som disse, som Tesla forventer at kunne luge væk i over tid, så Robotaxi-servicen kan udvides til en større del af Austin og derefter til flere byer. I sidste ende skal der naturligvis ikke være restriktioner på kørslen og heller ikke brug for konstant overvågning af teleoperatører.

Men der er lang vej endnu. Konkurrenten Waymo, der anses for at være længst fremme med selvkørende biler, kører også fortsat kun i begrænsede dele af en række byer.

For Tesla-chef Elon Musk er lanceringen af Robotaxi dog en lille sejr. Det er sjældent, at Musk holder sine deadlines, og selv om begyndelsen er beskeden, er Tesla nu kommet i gang med sine længe ventede selvkørende taxaer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here