Nyt Kina-mærke tilbyder stor elbil til lille pris

omoda 5 ev

Lav pris bliver trumfkort for den mellemstore el-SUV Omoda 5 EV, der har meget udstyr, men også begrænset rækkevidde og langsom lynladning.

Danske bilkøbere skal vænne sig til endnu et nyt kinesisk bilmærke. Omoda hedder det, og det udspringer af den statsejede Chery-koncern, der også er på vej med bilmærkerne Jaecoo og Exlantix.

Omoda bliver det 15. kinesiske bilmærke i Danmark. Salgsargumenterne for mærkets første model, Omoda 5 EV, er de klassisk kinesiske: Masser af udstyr og elbil for pengene og lange garantier – men også relativt beskeden rækkevidde og lange ladetider ved lynladeren.

Omoda 5 EV er en 4,4 meter lang el-SUV, der kommer til at konkurrere med biler som dansker-favoritten Skoda Elroq, Årets Bil Kia EV3 og landsmændene MG S5 EV og BYD Atto 3.

Kun topudgave med alt i udstyr

Midlerne er masser af udstyr. 5 EV kommer kun i den topudstyrede Premium-udgave. Her får du bl.a. 18-tommer fælge, masser af aktive sikkerhedsassistenter, to 12-tommer skærme til betjeningen, Sony-lydanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen samt forsæder med køl og varme. Elektrisk bagklap, 360-grader kamera, soltag og head-up display. Alt sammen til det, importøren beskriver som en ’kampagnepris’ på 239.900 kr. Om kampagne betyder, at priserne senere sættes op eller ned, må tiden vise.

Omoda er en del af den statsejede kinesiske bilkoncern Chery, der også er på vej med mærkerne Jaecoo og Exlantix i Danmark.

Umiddelbart er det en stærk pris. MG S5 fås ganske vist fra 230.000 kr., men det er i en version med kortere rækkevidde og langsom opladning. BYD Atto 3 koster fra 270.000 kr. og samme prisleje befinder Skoda Elroq og Kia EV3 sig i, hvis rækkevidden skal over 400 km.

Langsom lynladning

Netop Omodas rækkevidde og især lynopladning er dog mindre konkurrencedygtig end det omfattende standardudstyr.

Med et batteri på 61 kWh kører Omoda 5 EV 402 km på en fuld opladning ifølge WLTP-normen.

Der er tre faset vekselstrømsopladning, så i en hjemmeoplader tager bilen imod 11 kW. Langture vil kræve mere tålmodighed. Max-effekten er beskedne 80 kW og ifølge importøren tager det ca. 45 minutter at lynlade batteriet fra 10-80 pct.

Vil være landsdækkende

Mens de første biler er kommet til Danmark, er den danske importør – Nic. Christiansen Gruppen – ved at opbygge et landsdækkende forhandlernet for Omoda. København, Odense og Aarhus kommer først, men Omoda skal også have forhandlere i de fleste større danske handelsbyer.

Målet er at tilbyde både fysiske showrooms og digitale salgsoplevelser. Sidstnævnte kan ses allerede nu på hjemmesiden omoda.dk. 

Omoda 5 EV

Elektrisk SUV, forhjulstræk. Fremstillet af Chery i Kina.

Længde, bredde, højde: 442/183/159 cm
Akselafstand: 2630 cm
Bagagerum: 380 liter
Motor: 150 kW (204 hk)
0-100 km/t: 7,6 sek.
Batteri: 61 kWh
Rækkevidde: 402 km (WLTP)
Ladetid i lynlader (10-80 pct.): 45 min.
Fabriksgaranti: 7 år/150.000 km
Batterigaranti: 8 år/160.000 km
Pris: 239.900 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here