Audi holder fast i diesel i ny sportslig SUV

Tredje generation af Audi Q3 kommer også som lav Sportback. Q3 siger farvel til den traditionelle afviserstilk og goddag til avanceret lysteknologi.

Audi har allerede vist tredje generation af den kompakte SUV Q3, der er blandt mærkets absolutte topsælgere. Nu følger den sportslige version med lavere taglinje og fladtliggende bagrude, Sportback.

Bortset fra at Sportback er tre cm lavere, er der ingen teknisk forskel på de to udgaver – det er udelukkende et spørgsmål om stil.

Diesel med DSG

Dermed bliver Q3 Sportback også en af de efterhånden ganske få biler, der tilbydes med dieselmotor på det danske marked: En to-liters sag med fire cylindre, 150 hk og DSG-automatgear med dobbeltkobling.

Alternativt kan du vælge Q3 med en firecylindret, to-liters benzinmotor, der også yder 150 hk og kommer standard med DSG-automatgear. Priserne for Sportback ligger 25.000 kr. over den almindelige udgave – det vil sige fra 575.000 kroner for benzinudgaven, mens dieseludgaven forventes at starte fra 582.000 kr. Den sidste pris er dog endnu ikke meldt ud fra den danske importør – Q3 Sportback kommer først til Danmark sidst på året.

Audi Q3 findes også som ladehybrid, men de danske afgiftsregler gør den delvist elektriske version så dyr, at den danske importør slet ikke tager den til Danmark.

200.000 kr. dyrere end elbil

Dermed er vi fremme ved den mindre gode nyhed for fans af Audi Q3. I lighed med andre fossilbiler gør de danske afgiftsregler Q3 væsentligt dyrere end rent elektriske biler. I hvert fald som afgifterne er skruet sammen i dag – regeringen arbejder på en helt ny registreringsafgift, der kan komme i spil fra årsskiftet.

Som Sportback er Audi Q3 29 mm lavere end den almindelige Q3.

Som landet ligger, kommer den nye Q3 Sportback til at dele showroom med elbilen Q4 e-tron, der fås fra 370.000 kr. som tilsvarende Sportback. Altså en prisforskel på pebrede 205.000 kr. Og så tør vi godt allerede nu konkludere, at Audi kun kommer til at sælge en brøkdel af den nye Q3 sammenlignet med den elektriske Q4.

Dropper afviserstilken

Q3 Sportback byder ellers på et par spændende nyheder.

Den helt store nyhed er, at Audi går Tesla i bedene og dropper den traditionelle stilk til betjening af blinklyset. I stedet har Q3 et helt betjeningspanel bag venstre side af rattet, der ikke bare styrer afviserblink, men også det lange lys og vinduesviskerne.

Det gjorde stilken eller vippearmen også tidligere. Det nye er, at betjeningspanelet er stationært. I stedet for at vippe det op eller ned, når du vil vise af, trykker du på en knap øverst eller nederst på panelet. Det lange lys betjenes fortsat ved at trykke panelet bagud, mens viskerne aktiveres med et eller flere tryk på siden af panelet.

Der er altså tale om en anderledes løsning end Teslas, hvor afviserstilken blev afløst af knapper på selve rattet. En løsning, som Tesla fik så meget kritik for, at de vendte tilbage til afviserstilken på den nye udgave af Model Y. Hvordan Audi-køberne tager imod det nye betjeningskoncept skal blive spændende at se.

Lygter med OLED

En anden spændende nyhed i Q3 Sportback er, at Audi for første gang tilbyder oplyste Audi-ringe og digitale baglygter med OLED-teknologi i kompakt-klassen.

Foran kan Q3 udstyres med matrix LED-forlygter, der for første gang bruger mikro-LED-teknologi. Brugen af denne mikro-LED-teknologi forbedrer belysningen og sørger dermed for en stærk kontrast på vejen.

Ved bl.a. at vise vigtige informationer fra assistentsystemerne i førerens direkte synsfelt foran køretøjet hjælper lysfunktionerne med at øge køresikkerheden yderligere. Bl.a. kan den aktive advarsel fra vognbaneskifteassistenten nu afspejles i vognbanelyset på motorveje, hvis Audi Q3-føreren ønsker at skifte vognbane, mens et køretøj er i den blinde vinkel.

Digital førerplads

I kabinen benytter Q3 Sportback i øvrigt stort set samme digitale førerplads som vi kender fra elbilerne A6 og Q6 e-tron.

Også her leger Audi med lyset: Som ekstraudstyr fås dørene med belysning af et større område, hvor et laserskåret stofpanel oplyses dynamisk. Tredive forskellige farver er tilgængelige og øger mulighederne for personalisering.

Q3 kommer til Danmark op mod årsskiftet.

Audi Q3 Sportback

Kompakt SUV med forhjulstræk og DSG-automatgear.
Bagagerum: 488/1.289 liter
Anhængervægt: Op til 2.100 kg

Q3 Sportback TFSI
Forhjulstræk og DSG-automatgear
110 kW (150 hk)
Forbrug: 16,4 km/l

Q3 Sportback TDI
Forhjulstræk og DSG-automatgear
110 kW (150 hk)
Forbrug: 18,5 km/l

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here