Den californiske elbilproducent Tesla overrasker alt og alle med sit overskud i første kvartal af 2012. Tesla S er nu den mest solgte elbil i USA, og Tesla lægger an til at betale sin gæld fem år før tid.
Tesla S er alt det, som alle andre elbiler ikke er: Velskabt, velkørende og i stand til at køre flere hundrede kilometer på en opladning. Og ikke mindst en bragende succes hos bilkøberne, der bogstaveligt talt står i kø for at købe den californiske elbil.
Nu kommer belønningen, 10 år efter Tesla blev grundlagt i 2003 i Californiske Silicon Valley. Siden har den lille elbilsfabrik kørt med underskud, men med offentliggørelsen af regnskabet for første kvartal 2013 er der for første gang sorte tal på bundlinjen. For en nystartet bilfabrik, der udelukkende satser på elbiler og kun producerer 20.000 biler om året, er det en bemærkelsesværdig bedrift.
Og bemærket, det bliver Tesla: Nyheden om firmaets første overskud har sendt aktierne på himmelflugt. Først på ugen nåede Tesla en markedsværdi svarende til knapt 59 milliarder kroner. Dermed er Tesla mere værd end italienske Fiat, hvis markedsværdi er på lidt over 49 milliarder kroner. Til sammenligning fremstillede Fiat, der også ejer bilmærker som Alfa Romeo, Ferrari, Lancia og Maserati, næsten 780.000 biler sidste år. Tesla er også mere værd end den franske PSA-koncern, der består af Citroën og Peugeot, og haler ind på japanske Mazda i markedsværdi.
Kursstigningen kommer efter en fantastisk start på året for Tesla. Dels begyndte fabrikken at levere de første biler til kunderne, dels scorede Teslas nyeste model – Tesla S – den højeste testkarakter nogensinde i det indflydelsesrige amerikanske forbrugermagasin, Consumer Reports. Og endelig blev Tesla S den mest solgte elbil i Nordamerika i årets første kvartal foran ellers velrenommerede elbiler som Nissan Leaf og opladningshybriden Chevrolet Volt. Til trods for at Tesla S både størrelses- og prismæssigt tilhører luksusklassen.
Aktiekurs baseret på forventninger
Efterspørgslen er så massiv, at der er flere måneders leveringstid på en fabriksny Tesla S. Succesen har gjort det muligt for Tesla at påbegynde afbetalingen af et statslån på 2,7 milliarder kroner. Det første afdrag er betalt, og Tesla lover nu, at man vil indfri lånet i løbet af fem år eller hvad der svarer til den halve tid.
Dermed ser det ud til, at Tesla er godt på vej til at lykkes med det, som de traditionelle bilfabrikker ikke kan: At fremstille en elbil, der kører langt på en opladning og som der er rigeligt med købere til.
Kritikere bemærker dog, at hverken Tesla eller elbilen som sådan er i mål endnu: Der er fortsat store udfordringer og usikkerheder omkring batteriernes reelle rækkevidde og levetid. Infrastrukturen med tilstrækkeligt mange ladestandere og kapacitet til at lade mange elbiler på én gang, hvis elbilen får sit folkelige gennembrud, er heller ikke på plads. Derfor er Teslas aktiekurs heller ikke så meget et udtryk for firmaets reelle værdi som de enorme forventninger der er til Tesla på længere sigt.
Læs mere:
Tesla S er den bedste elbil du ikke skal købe