BILTEST: Den nye Mercedes A-klasse er en mere anonym og mindre excentrisk men også langt bedre bil end sin forgænger. Prisen er dog høj sammenlignet med rivalerne.
Hvilken bil?
Mercedes lancerede oprindeligt A-klassen tilbage i 1997. Det var mærkets første minibil, og med sin sindrige pladsbesparende sandwichbund og originale design var bilen isoleret set interessant. Uinteressante køreegenskaber og en kvalitet, der ikke helt nåede stjerne-højden, gjorde dog at køberne udeblev. Den helt nye A-klasse tager nu afsked med dette koncept og stiller sig op i salgskøen som en direkte udfordrer til stærke konkurrenter som Audi A3 og BMW 1-serie. Her tester vi 180 CDi, den billigste Mercedes A.
Vidste du at?
Både i design og funktion opleves A-klassen som en rigtig Mercedes. Dækker man stjerne-emblemet til, har man trods det mere afdæmpede design i forhold til forgængeren, et klart billede af, hvor bilen kommer fra. Dørene lukker med et tungt pengeskabs-smæk og kontakterne ”klik-klakker” på den helt rigtige måde.
Under hjelmen i de mindste dieselmodeller, A 180 CDI og A 200 CDI, finder vi dog ikke Mercedes-teknik, men derimod Renaults kendte 1,5 liters turbodieselmotor. Ifølge Mercedes er den franske maskine forbedret på ca. 50 punkter.
Hvordan er førerpladsen?
Intim og velfungerende. Alt er inden for rækkevidde, og man kan indstille sædet, så man sidder lavt, trygt og godt – omgivet af stål og plast i høj klasse. Mercedes A-klasse er en premium-bil, og det mærkes overalt. Vi fandt ingen fejl i formgivning af bilen eller i dens funktion – og dog. Eneste ulempe er den fremherskende formgivning af tidens biler med meget høje hoftelinjer og små vinduer. Det ser kækt og dynamisk ud, men de små skydeskår, der gør det ud for vinduer, levner ikke meget udsyn bagud. Højresving foregår truck-style med brug af sidespejlene og en lille bøn. Alle cyklister klarede dog frisag i testperioden…
Hvordan opleves kabinen?
Foran er der lækkert, ingen tvivl om det, men bagved er der trods alt grænser for morskaben. Mercedes A-klasse er kompakt, og sidder der blot en chauffør af gennemsnitlig størrelse på forsædet, må passagererne på bagsædet finde sig i at sidde lidt klemt. Bagagerummet på 341 liter svarer meget godt til konkurrenters som BMW 1-serie og Volvo V40, men Audi A3s er noget større.
Er sikkerheden i orden?
Bestemt. Køregenskaberne er glimrende, så man skal være en slem klovn for at komme i uføre. Skulle uheldet endelig være ude, kan man tage sig en lur på et arsenal af airbags – både front, side og knæene. Bilen blev testet af Euro NCAP sidste år scorede 5 points med positive kommentarer både til bilens skånsomme behandling af passagerer og de fodgængere der måtte komme i karambolage med A-klassen. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Dynamisk. Klassekammeraterne i form af BMW 1-serie og Audi A3 er formidable konkurrenter, der ikke giver ved dørene. De kører både dynamisk og komfortabelt, så A-klassen må følge trop, for at være med i slænget. Indstyringen er meget skarp og med ringe krængning. Hvis man interesserer sig for hurtig svingkørsel, er bilen let at aflæse og placere.
Britiske bilblade har kritiseret komforten, men vi oplevede A-klassen som komfortabel i testperioden, hvor vi mest kørte i byer og på motorveje med god vejbelægning.
Hvordan er motoren?
En af A-klassens attraktioner. At motoren stammer fra Renault er ikke noget at skamme sig over, for franskmændene laver p.t. nogle af de bedste dieselmaskiner. Den på papiret beskedne 1,5 liters turbodiesel yder 109 hk og drejer 260 Nm af sig fra 1750 o/min. I virkeligheden savner man ikke kræfter, og det er kun ved højere hastigheder – fx ved accelerationer over 140 km/t, at man må beregne lidt ventetid, før bilen får spolet sig op i hastighed. I 6. gear går det støt og godt derudaf, og kører man bevidst økonomisk, klarer bilen op mod 25 km/l på motor– og landevej.
Passer prisen?
Hvis man gerne vil køre Mercedes er 334.000 kr. vel ikke alverden, for bilen er ganske lækker. Interessant nok er den lille A180 CDI-dieselversion også billigste modelvariant mod 349.000 kr. for A180 med 122 benzin-hk. Her virker diesel klart som det bedste valg.
Er der alternativer?
BMW og Audi er helt med fremme med henholdsvis ny 1-serie og A3, men i segmentet er mærket afgørende. Er man BMW-mand med hang til baghjulstræk tager man nok en 1-serie, der i skrivende stund kan erhverves for 269.000 kr. for en 114d med 95 hk-diesel. Det er vel et sjældent godt tilbud på BMW, og ønsker man afdæmpet Audi-magi er A3 også enormt stærk for tiden med 313.000 kr. for en 105 hestes 1,6 TDi. I en direkte sammenligning er Mercedes A-klasse altså klart det dyreste valg.
KONKLUSION:
For: Design, køreegenskaber, motor, kvalitetsindtryk
Imod: Udsyn bagud, pris
Hvilkenbil siger:
Til prisen leverer Mercedes A-klasse en gennemsnitlig præstation i en klasse, der som gennemsnit leverer fremragende biler.
FAKTA: Mercedes A 180 CDi
Vejl. pris, inkl. lev.: 334.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 14.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.320 kr.
Garanti (rust/mekanik): 30/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Længde/bredde/højde: 429/178/143 cm
Bagagerum (min/max): 341/1.157 liter
Vægt: 1.395 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel
Effekt: 109 hk/260 Nm
0-100 km/t: 11,3 sek
Topfart: 190 km/t
Særligt standard udstyr:
Aircondition, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat, varme i forsæder, cd-radio med aux-indgang og bluetooth, kørecomputer, splitbagsæde, 16” alufælge.
Metallak: 14.300 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Af Jens Trabolt