Test: Volvos lille EX30 har fået stylter, men svaghederne består

BILTEST: Selvom den på mange måder er en fin bil, står gevinsten ved at vælge Cross Country-udgaven af Volvo EX30 ikke mål med merprisen.

Hvilken bil?

EX30 Cross Country er den første elbil efter Volvos 28 år gamle XC-opskrift. Grundlæggende er den identisk med EX30, men med 1,2 centimeter mere frihøjde og større hjul med terrænduelige dæk er der i alt lagt 1,9 cm til frihøjden. Cross Country er desuden kendetegnet af en sort kølergrill og sorte plastik-skærmkanter.

EX30 CC fås kun med to elmotorer – Twin Motor – og det store batteri på 65 kWh. Den fås også kun i den topudstyrede Ultra-variant. Merprisen fra den normale EX30, der kun har en elmotor, til Cross Country med de to elmotorer er 35.000 kroner, så på EX30 CC-prislappen står 366.000 kr.

CC’erens to elmotorer yder 315 kilowatt (428 hestekræfter), accelerationen fra 0 til 100 km/t er ekspederet på 3,7 sekunder, og rækkevidden er 436 kilometer. En 1,6 ton tung anhænger kan hægtes på, og det nærmest komplette Ultra-udstyr indeholder blandt andet den store sikkerhedspakke, eljustering af forsæderne, Harman Kardon-lydanlæg og glastag.

De billigste EX30 fås til 250.000 kr., har et 49 kWh-batteri og en rækkevidde på 337 km. Med 65 kWh-batteri og 476 kilometers rækkevidde er startprisen 288.000 kr. 

Udover Cross Country-testbilen har Hvilkenbil også prøvet nyeste udgave af den “almindelige” EX30 Ultra med stort batteri til 331.000 kr. Fokus i testen er på Cross Country.

Vidste du at?

I 1997 skabte Volvo den første Cross Country, da familiestationcaren V70 fik firehjulstræk, to centimeter mere frihøjde og en stribe robuste visuelle detaljer.

V70 XC, som den hed, var tænkt til de kunder, som havde brug for at komme væk fra indkørslens perlegrus og køre på weekend til den rødmalede stuga dybt inde i de svenske skove.

EX30 kan fås med en tagkurv (som testbilen), der får den til at se lidt mere friluftsliv-agtig ud.

Hvordan er førerpladsen?

I forhold til de første udgaver af EX30 er der kommet et antal opdateringer til. Softwaren reagerer med større beslutsomhed, og Volvo skulle også have tilført sikkerhedssystemerne lidt mere præcision og finesse.

Hvad angår indretningen, er intet ændret. Der findes én 12,3 tommer centralt placeret skærm. Herfra udgår alle oplysninger, og her foretages alle tilpasninger. Hvilket ikke er en ubetinget god idé. 

Det er for eksempel mindre hensigtsmæssigt, at man skal skele til højre for at se, hvor hurtigt man kører, og knap har man kigget over mod skærmen, førend den emsige førerovervåger skælder ud og beder en om at holde blikket rettet mod vejen. En typisk kinesisk software-svaghed. 

Et headup-display ville være meget velanbragt. Eller blot et lille display direkte foran rattet, så man hurtigt kan orientere sig om det mest nødvendige.

Meget lidt “volvosk” er det også, at man til nogle justeringer skal igennem for mange undermenuer. En dag med lidt støvregn ville jeg tænde nærlyset, da auto-funktionen ikke havde vurderet, at det var nødvendigt. For manuelt at tænde nærlyset kræves tre præcist placerede tryk på skærmen afsluttet med et “mener du virkelig det, så bekræft med et tryk på rattets ok-knap”. Det er tåbeligt og ikke i tråd med Volvos mangeårige sikkerhedsfilosofi. Jeg ville foretrække en analog drejekontakt, der sidder lige dér, hvor jeg ved, at den sidder, og som jeg kan betjene uden at kigge.

Sæderne er heller ikke helt af klassisk Volvo-standard. Sæderne i min gamle 850’er fra 1995 var faktisk mere komfortable og støttende end de lidt for korte EX30-sæder.

Hvordan opleves kabinen?

Materialerne virker gedigne, og designet er skandinavisk-minimalistisk. Hvilket er en ros. Det hjælper dog ikke meget på helhedsindtrykket, at også pladsen på bagsædet mildest talt må betegnes som minimalistisk. Bagsædet er ikke egnet til voksne mennesker eller langlemmede teenagere på længere ture, og i givet fald kun to personer.

Gennem Ultra-variantens standardmonterede glastag strømmer gode mængder lys ind, og det afhjælper lidt af den trange fornemmelse på bagsædet.

Bagagerummet er heller ikke noget at prale af med sine beskedne 318 liter. Et meget lille frunk på syv liter kan med lidt snilde og moderat pres heldigvis rumme ladekablerne – et lidt større frunk kunne dog have været rart.

Er sikkerheden i orden?

EX30 er en sikker bil. Ingen tvivl om det. Euro NCAP-testen i 2024 resulterede uden problemer i de maksimale fem stjerner, og de avancerede aktive sikkerhedssystemer gør alt det rigtige i forhold til at forhindre ulykker.

Oplevelsen af visse sikkerhedsfunktioner er jeg dog ikke imponeret over. Den adaptive fartpilot var et kritikpunkt i vores første test af EX30, og den synes ikke at være afgørende forbedret. Den fungerer stadig lidt for kinesisk ved sin lettere abrupte måde at holde afstand på. Et par gange i løbet af testen indledte den også en nedbremsning for en forankørende, selvom den forankørende var trukket ind i venstresvingsbanen og var væk fra min bane.

Steering Assist-systemet, der skal holde bilen inden for vognbanens striber, er rigeligt formynderisk. Rattets bevægelser synes at modarbejde føreren hele tiden, og man har fornemmelsen af, at det er en anden, der kører bilen.

Og som tidligere nævnt er assistenten, der holder øje med, om føreren er uopmærksom, hysterisk. 

Den samlede pakke af de aktive sikkerhedssystemer er med andre ord stadig ikke tilstrækkeligt finjusteret. Volvo bør arbejde videre med opdateringerne, så bilen kan indgyde føreren den tryghed, man forventer af en Volvo.

Se Euro NCAP’s video af EX30-testen her.

Hvordan kører den?

I Cross Country-versionen får man en lidt mere komfortabel udgave af EX30. De 1,2 cm ekstra frihøjde sammen med større dæk med højere profil gør den en kende blødere, og den er bedre til at opsuge ujævnheder. Normalt er større hjul lig med mere dækstøj, men oplevelsen i Cross Country sammenlignet med oplevelsen i den “almindelige” EX30 er, at de mere terræn-egnede dæk synes at absorbere mere lyd end EX30’erens standard-sommerdæk.

I begge er styretøjet lidt for blødt og umeddelsomt efter min smag, men præcisionen fejler heldigvis ikke noget.

De to elmotorers mange kræfter gør den til en raket, hvis man vil, men dybest set giver det ingen mening med 428 hk. Vil man have firehjulstræk, er der dog ingen vej uden om Cross Country.

Tagkurven gør i øvrigt absolut intet godt for elbilens ellers afdæmpede fremfærd. Fra 60-70 km/t tager vindstøjen til og bliver mere og mere påtrængende, efterhånden som hastigheden øges. Når ikke man har brug for kurven, bør den afmonteres.

Hvordan er motor og opladning?

EX30 Cross Countrys reelle rækkevidde blev i løbet af testen målt til 330-340 km inklusive en del motorvejskørsel i sommertemperaturer. WLTP-tallet siger 436 km. Forbruget endte på cirka 4,7 km/kWh, og det slår ingen bagover af begejstring. Et lille forbehold skal dog tages for dens tagkurv, der helt sikkert ikke gør noget godt for bilens appetit på kilowatt.

EX30 Single Motor var mere nøjsom. Her var gennemsnittet cirka fem km/kWh.

Med Ultra-udstyr kan EX30 nappe 22 kW i en AC-lader, hvis man skulle have sådan en ved sit supermarked. Det kan være ret praktisk. I lynlader er effekten opgivet til 153 kW, men selvom jeg havde indstillet navigationsanlægget til destination lynlader – som er den eneste måde at forvarme batteriet på – så var effekten kun kortvarigt over 140 kW. Da der var “tanket” 40 procent på batteriet, faldt effekten dramatisk til 70-80 kW, så det der med at kunne lade fra 10 til 80 pct. på 26 minutter, som Volvo oplyser, synes at være en meget optimistisk angivelse.

I øvrigt blev jeg flere gange irriteret over, at ladningen standsede, hver gang jeg låste bilen op. At indstille opladningen må den gerne vente med, til jeg specifikt beder om det.

Passer prisen?

Vil man have en Volvo EX30, og har man brug for Cross Country-udgavens ekstra frihøjde og dens lidt mere terrængående egenskaber, er valget nemt. For den findes kun i denne ene version. Med to elmotorer, 65 kWh-batteri og Ultra-udstyr. 

Om merprisen på 35.000 kr. fra en elmotor til to inklusive Cross Country-outfit er tilstrækkelig valuta for pengene, må den potentielle CC-køber gøre op med sig selv. Salget af CC vil næppe rykke på det samlede EX30-salg. 

Bedste EX30-køb er efter Hvilkenbils vurdering den “almindelige” med stort batteri, en elmotor og mellemste Plus-udstyr til 310.000 kr. Her har man det meste af det hele, bortset fra glastaget, eljusteringen af forsæderne og muligheden for 22 kW AC-opladning.

Er der alternativer?

Cross Country-versionen er lidt alene i verden, da der stort set ikke findes direkte konkurrenter. Hvis man skal kigge på mærke-prestige, kunne BMW iX1 og Mini Countryman dog være alternativer. iX1 med 465 kilometers rækkevidde koster fra 375.000 kr., hvorimod den billigste Countryman er et mere konkurrencedygtigt alternativ til 290.000. Begge har dog kun en elmotor og dermed træk på to hjul.

Den “almindelige” EX30’er har flere kapable konkurrenter, blandt andre Renault Megane E-Tech, Kia EV3, Hyundai Kona Electric, Skoda Elroq, VW ID.3 – og så videre. Nogle vil med en vis ret hævde, at ingen af dem rent prestigemæssigt er helt på højde med Volvoen, men alligevel.

Hvis rækkevidden skal være nogenlunde tilsvarende, er selv den bedst udstyrede Megane billigere end den mindst udstyrede EX30, der koster 288.000 kr. Skoda Elroq 60 koster 265.000 kr., ID.3 Style+ 310.000 kr., og Årets Bil 2025 i Danmark og Verden, sydkoreanske Kia EV3, koster med mellemste udstyr 285.000 kr. Hyundai Kona koster i den topudstyrede Advanced-udgave enten 275.000 eller 305.000 kr. Rækkevidden er henholdsvis 377 og 508 km.

Alle de nævnte har bedre plads på både bagsæde og i bagagerummet, så konkurrencen er hård. Man kan have en formodning om, at den skarpe konkurrence er en af forklaringerne på det vigende EX30-salg. I 2025’s første ni måneder er der kun solgt 607 styk mod 2.284 i samme periode 2024. 

Konklusion

For: Udstyr, garanti, komfort, power.
Imod: Assistent-systemer, plads, ladeeffekt, power.
Hvilkenbil siger: 

Om en merpris på 35.000 kr. for Cross Country kan retfærdiggøres, tvivler jeg på. Også selvom komforten er nogle gram bedre. Cross Country har takket være de to elmotorer langt flere kræfter, end man har brug for. Men igen: Vil man have træk på alle fire og mere frihøjde, er der ingen vej udenom CC.
Desværre er assistentsystemerne i EX30’eren stadig lidt for sitrende, og de lidt for korte forsæder, den begrænsede plads på bagsædet og i bagagerummet er ikke stærke salgsargumenter. Volvo skal dog have ros for at have tilsluttet sig forsamlingen af mærker, der giver fem års garanti.
Som Cross Country kan vi ikke give EX30’eren mere end tre stjerner. EX30 Single Motor gør sig takket være pris og en mere velafstemt kraftudfoldelse fortjent til fire.

FAKTA: Volvo EX30 Cross Country Ultra

Vejl. pris: 365.900 kr.
Pris billigste (EX30 Core Single Motor Standard Range 49 kWh): 257.900 kr.
Privatleasing: 3.895 kr./måned, 14.995 kr. i førstegangsydelse, 10.000 km/år, leasingperiode 36 måneder
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk): 5 år/200.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (lak/rust): 2/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 7 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 423/184/155 cm
Akselafstand: 265 cm
Bagagerum + frunk: 318/908 liter + 7 liter
Køreklar vægt: 1.962 kg 
Anhængervægt: 1.600 kg
Batterikapacitet (brutto/netto): 69/65 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 436 km
Forbrug (WLTP): 5,4 km/kWh (18,3 kWh/100 km)
Forbrug i test: 4,7 km/kWh (21,3 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 153 kWh DC/22 kWh AC
Opladningstid: Ca. 26 minutter (10-80 pct. ved lynlader), ca. 6,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC) 
Effekt/moment: 315 kW (428 hk), 543 Nm, firehjulstræk
0-100 km/t: 3,7 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr: Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, Pilot Assist, aktiv vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, blindvinkelassistent, aut. nødbremse for tværgående trafik bag, p-sensorer, 360 graders kamera, selvparkerende funktion, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, 2-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og foldefunktion, elektrisk justerbare forsæder m. varme, førersæde m. lændestøtte og memory, læderrat m. varme, Harman Kardon-lydanlæg, bluetooth, trådløs AppleCar Play/Android Auto, Google Maps, Assistance (stemmestyring) og Play, elektrisk bagklap, panoramaglastag, 19 tommer alufælge.

Metallak: 4.100-5.200 kr.
Mørktonede ruder bag: 3.490 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here