Tesla har fjernet udstyr og skåret ned for præstationerne for at skabe en billigere Standard-udgave af Model Y. Men rækkevidden er fortsat lang.
Afsløringen af den længe ventede billige udgave af Tesla Model Y er blandt årets største bilnyheder. Alligevel går Tesla stille med dørene. Intet stort event med Tesla-chef Elon Musk på scenen - nyheden er blot listet ud på den amerikanske hjemmeside uden videre forklaring.
Måske fordi Elon Musk, som i dag kalder Tesla for en robot- og kunstig intelligens-virksomhed, netop vil understrege, at han har andre prioriteter end elbiler. Måske fordi det er svært at fejre strippede udgaver af eksisterende bilmodeller som særligt spændende. Især når det halve af verden har ønsket sig en helt ny ‘Model 2’ til 25.000 dollars, som Elon Musk angiveligt hældte ned af brættet langt inde i udviklingsfasen…
Anyway som de siger i Teslas hjemland. Nu er den strippede Model Y her, så lad os tage et nærmere kig på, hvad al hypen handler om.
Mindre hjul og intet glastag
Fordi Tesla er så tilbageholdende med information, er alle oplysninger baseret på den amerikanske udgave. Der kan altså opstå ændringer i forhold til den Model Y Standard, der kommer til Europa. Men den kommer, og ifølge vores oplysninger skal den også bygges på Teslas Gigafabrik i Berlin.
Udvendig ligner Model Y sig selv. Men glastaget er væk, det samme gælder de tværgående lygtebånd for og bag. Kigger man godt efter, kan man se, at lygtehusene til nær- og fjernlys nu er integreret i de smalle lygter, der umiddelbart ligner kørelys. Det kan lade sig gøre, fordi Standard-udgaven dropper de ellers fine LED-matrix forlygter.

Hjulene krymper til 18-tommer og får mørkegrå hjulkapsler, der nærmest ser bevidst billige ud. Det er der en grund til, for mod merpris kan Standard leveres med de mere elegante 19-tommer hjul fra den almindelige Model Y.
Endelig er farvepaletten reduceret til tre ikke-farver: Grå bliver standard, mens hvid og sort fås mod merpris.
Manuelle stofsæder
Indvendig har Teslas sparekniv især ramt sæderne. De er nu delvist beklædt med stof, fås ikke med ventilation og indstilles manuelt. Det samme gælder bagsæderne, der nu igen skal lægges ned manuelt, ligesom de ikke længere vil have varme. Bagagerummet er dog lige så imponerende stort som altid - op til 2.118 liter med bagsæderne lagt ned.

Bagsædepassagerne mister deres egen skærm til bl.a. videostreaming og indstilling af temperatur. Foran er der nu almindelige luftdyser, der indstilles manuelt, og en stor del af midterkonsollen er reduceret til et åbent opbevaringsrum under midterkonsollen. Ambientebelysningen er også væk, og beklædningen af dørene er mindre eksklusiv.
Beholder stærk software
Teslas berømmede betjeningsskærm og den tilhørende software er til gengæld bevaret. Model Y Standard betjenes altså på samme måde som de øvrige Teslaer og beholder alle de gode funktioner som ruteplanlægger, Dog Mode, Sentry Mode (overvågning) og over-the-air opdateringer.

Autopilot - Teslas adaptive fartpilot - er standard, men Standard mister den såkaldte Autosteer-funktion, der følger vejens kantstriber. Til gengæld vil det mod betaling være muligt at opgradere Standard til FSD - Full Self Driving, hvilket igen understreger Elon Musks satsning på at gøre alle Teslaer selvkørende. Selv hans billigste biler skal være autonome. Det bliver spændende at se, hvornår det lykkes.
At FSD er muligt, skyldes at Standard benytter Teslas nyeste hardware 4-platform med otte kameraer. Her er der altså ikke sparet på billig-modellen.
Hidtil mest effektive Model Y
Et af de steder, hvor Model Y Standard formentlig vil opleves billigere end de øvrige varianter, bliver på komforten. I hvert fald vender Tesla tilbage til en mere simpel affjedring fra før det seneste facelift, og akustisk glas er også sparet væk.

Til gengæld holder Tesla fast i mærkets kernedyder med Model Y Standard: Angiveligt bliver basismodellen den hidtil mest effektive Model Y - og det siger ikke så lidt. Forbruget ligger på den gode side af 7,6 km pr. kWh, og det giver en rækkevidde efter den strenge, amerikanske EPA-standard på 516 km. Omregnet til den europæiske WLTP-norm kan det oversættes til mindst 560 km - altså 60 km mere end den p.t. mindste Model Y med baghjulstræk i dag.
Ladetiderne bliver også de samme, mens motorkraften reduceres en smule - fra ca. 220 kW (300 hk) til 198 kW (270 hk). Det tager toppen af sprint-tiden fra 0-100 km/t, der stiger fra 5,9 til 6,8 sekunder.
Kan ramme 300.000 kr.
Den store ubekendte faktor i Danmark er fortsat priserne.
I USA koster Model Y Standard 40.000 dollars. Det svarer til et prisfald på 11,5 sammenlignet med den hidtil billigste Model Y. Oversat til danske forhold indikerer det priser i Danmark på lige omkring 300.000 kr. for Model Y Standard - altså 40.000 kr. mindre end den billigste Model Y i dag.
For Tesla vil det være interessant at komme under den magiske 300.000 kroners grænse.
Spørgsmålet er, om det er nok på et dansk marked, hvor de gode tilbud presser sig på: Fine elbiler som Skoda Elroq og Renault Scenic Electric fås ned til 250.000 kr., men er dog lidt mindre og har kortere rækkevidde. Sidst i år kommer den nye Citroën ë-C5 Aircross og vil matche den billige Model Y på plads og rækkevidde til priser fra 260.000 kr.
Der er med andre ord lagt op til en varm velkomst af Teslas største nyhed i år. De endelige priser vil afgøre, om Tesla har skabt en ny bestseller.