Der er nu over 500.000 elbiler i Danmark. Det stiller store krav til ladeinfrastrukturen, hvis Danmark skal leve op til EU’s anbefalinger.
Der er voldsom fart på omstillingen til elbiler i Danmark. Og det stiller store krav til udbygningen af ladeinfrastrukturen over hele landet.
I denne måned rundede Danmark en halv million rene elbiler. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Derudover kører der ca. 130.000 hybridbiler rundt, som også har brug for opladning.
Og udviklingen vil fortsætte. Fremskrivninger fra Klima- og Energiministeriet skønner, at der i 2028 vil være en million elbiler i Danmark.
Næsten 11 elbiler per oplader
Selvom stadig flere danskere lader elbilen derhjemme, er det afgørende for omstillingen til elbiler, at elbilisterne har nem og hurtig adgang til opladning på farten.
En markedsanalyse fra energiselskabet OK viser, at der på nuværende tidspunkt er knap 45.000 offentlige ladepunkter i Danmark på tværs af ladeoperatører.
Det svarer til 10,8 elbiler pr. ladepunkt. Tallet har tidligere været oppe over 13 elbiler pr. lader, så udviklingen går fortsat i den rigtige retning.
“Tallene taler deres tydelige sprog. Vi skal holde dampen oppe, når det kommer til at investere, udbygge og forbedre ladenetværket i hele landet. I OK har vi sat næsten fem nye prikker på ladekortet hver eneste dag i 2025 – og vi skruer endnu mere op i de kommende år,” siger Kenneth Korsgaard, der er markedsdirektør i OK.
Tæt på EU-mål
Anbefalingen fra EU lyder på højst 10 elbiler pr. ladepunkt for at sikre tilstrækkelig adgang til opladning for elbilsejerne.
Hvis vi skal nå EU-anbefalingen i Danmark – uden at sænke farten på elbilsvæksten – skal der altså investeres endnu mere i ladeparker og ladestandere rundt omkring i landet.
Elbilister i Danmark er dog grundlæggende privilegerede, når det kommer til opladning i det offentlige rum.
I Europas førende elbilnation - Norge - er der eksempelvis op mod 30 elbiler pr. ladepunkt.
“Elbilejere i andre lande kan kigge misundeligt på ladeforholdene i Danmark. Men vi skal hele tiden huske, at det fortsat "kun" er hver sjette bil i Danmark, der kører på strøm. Inden for en kort årrække vil det være halvdelen. Derfor skal vi udbygge ladenetværket endnu hurtigere i de kommende år for at kunne følge med,” siger Kenneth Korsgaard.







En analyse af hvor nødvendigt det er, ville være meget rart. Anbefalingen lyder meget højt sat. Så med Danmarks bilpark, skal vi op på 300.000 ladepunkter? I et land på 45.000 kvadratkilometer. For at modsvare 2.100 tankstationer? Når kun ca. en tredjedel af danskerne ikke kan lade derhjemme?