Honda Super N er på vej til Europa. Den blot 3,4 meter lange mikrobil byder på god plads og kunstige gearskift og motorlyd.
Hvorfor sender japanerne ikke nogle af deres små ‘Kei-cars’ til Europa? Her vil de tilbyde et billigt alternativ og passe godt til gamle middelalderbyer med snørklede veje og små parkeringspladser. Præcis som i Japan, hvor de højst 3,4 meter lange bybiler med max 64 hk er særligt billige, og derfor står for en tredjedel af det japanske bilsalg.
Nu siger Honda, at de som de første endelig vil eksportere en ‘kei-car’ til Europa. På biludstillingen i Tokyo viser Honda prototypen Super-ONE og lover, at den elektriske mikrobil først lanceres i Japan i 2026 “efterfulgt at andre regioner med høj efterspørgsel på kompakte elbiler som England.”
Kan afløse Honda e
Tak for det, for Honda Super N, som bilen skal hedde på vores breddegrader, ligner en spændende mikrobil.
Hos os skal Super N afløse den kortlivede elbil Honda e, men er altså væsentligt mindre og formentlig også billigere. Ikke desto mindre lover japanerne god plads i den kantede kabine med praktiske vippesæder.

Det nye er, at Honda slipper gækken løs med Super N - i hvert fald i den mest heftige udgave, hvis man kan kalde en elbil med 47 kW dét.
“Boost Mode”
Honda lægger stor vægt på køreglæde. Derfor får Super N bl.a. “Boost Mode”, der frigiver alle bilens kræfter. Honda opgiver endnu ikke specifikationer, men måske bliver der tale om flere end de 47 kWm der er tilladt i Japan for ‘kei-cars’.
I Boost Mode får Super N også syv simulerede gear, kunstig motorlyd og aktiv ambientebelysning, der skal “stimulere førerens sanser - inklusive syns- og høresanserne og den fysiske oplevelse af acceleration og vibrationer - og dermed give en opløftende elbil-oplevelse,” som Honda udtrykker det.
Køreegenskaberne er også fintunet til sjov i gaden med hjul helt ude i hjørnerne og ekstra bred sporvidde ved hjælp af svulmende skærme.
Kortere end Fiat 500
Spørgsmålet er selvfølgelig, om Honda vil have ulejlighed med at lave en venstrestyret udgave, så bilen også kan sælges uden for England. Honda gjorde det med Honda e - så hvorfor ikke?

Med sin beskedne størrelse - Honda Super N er ca. 20 cm kortere end en Fiat 500 - kan japanerne også potentielt tilbyde markedets måske billigste elbil. I hvert fald i den mere civiliserede udgave af bilen uden Boost Mode og ekstra sporvidde, der angiveligt også er planlagt.
Vi får se. Englænderne skal nok få deres lille ‘GT-ellert’, mens vi tidligst ser den et godt stykke inde i 2026.






