Farvel og tak til Ford Focus

Efter 27 år og 12 millioner biler stopper Ford produktionen af Focus og lukker fabrikken i Saarlouis. Afløseren bliver en elektrisk crossover.

Ford Focus fremstilles ikke mere. Efter 27 år og 12 millioner biler, trillede den sidste Focus i lørdags af samlebåndet på fabrikken i tyske Saarlouis. 

Beslutningen om at indstille produktionen af Focus blev allerede annonceret i 2023, men altså først gennemført i lørdags.

For medarbejderne er det en trist dag. Fabrikken i Saarlouis lukker og slukker sammen med samlebåndene. Ford opgiver fabrikken tæt på den franske grænse, og forventes at sælge det gamle fabriksanlæg. Muligvis til en af de mange kinesiske konkurrenter, der leder efter europæiske bilfabrikker, så de kan slippe for EU’s importtold.

Markedsandel næsten halveret

Afskeden med Focus fortæller en historie om svære tider for Ford. Sammen med Fiesta, der blev pensioneret i 2023, har Focus historisk været blandt de bedst sælgende biler i Europa. Men omstillingen til først SUVere og siden elbiler har været vanskelig for det amerikanske mærke. I 2015 var Ford det næstmest solgte mærke i Europa - i år er Ford dumpet ned på en 12. plads. På blot 10 år har Ford næsten fået halveret sin markedsandel.

Årsagen er nem at få øje på. Mens Ford tidligere var et ‘folkeligt’ mærke, har omstillingen til større SUVere og elbiler omtrent fordoblet gennemsnitsprisen på en Ford. Bilkøberne er ikke fulgt med, men har valgt billigere mærker eller lagt pengene hos konkurrenterne.

Elbiler med VW-teknik

De to elbiler Explorer og Capri blev forsinket, var større og dyrere end Focus og tilmed baseret på VW-teknik, fordi Ford ikke selv var i stand til at udvikle en mellemstor elbil.

De mange udfordringer har tvunget Ford til at revurdere alt fra modelprogram, til hvordan man fremstiller elbiler.

Målet er at genvinde noget af det tabte terræn, men selv ikke Ford tror på, at man kan tilkæmpe sig den gamle position som Europas nummer to.

Afløseren for den nu pensionerede Focus kommer dog til at spille en afgørende rolle for, om Ford kan gøre et comeback.

Kuga fortsætter

Meget lidt er sluppet ud om bilen. 

Ifølge britiske Autocar bliver der tale om kompakt SUV eller crossover. Den bliver omtrent på størrelse med Kuga og skal fremstilles på en platform, der både kan rumme hybrider og elbiler. Men da Kuga fortsætter som hybrid, er det mest sandsynligt at Focus-afløseren lanceres som elbil. Det sker dog først i 2027, og alene det dufter af fortsatte udfordringer for Ford.  

Explorer og Capri sælger ikke som forventet, og den langt mindre Puma Gen-e er baseret på en ældre fossilbil. Afløseren for Focus skal fylde hullet, men er altså først klar om et par år. 

Det kan blive kostbart for Ford i en tid, hvor både europæiske rivaler og kinesiske konkurrenter lancerer den ene nye model efter den anden til stadig lavere priser.

Første Europa-chef i tre år

Ford vil dog tilbage på det europæiske marked. 

For første gang i tre år har Ford derfor udpeget en dedikeret chef for Europa. Valget er faldet på Jim Baumbick, der tidligere har været ansvarlig for netop Focus og nu skal “udvikle biler, der er relevante for europæiske kunder,” som Ford udtrykker det.

Ford Focus kan købes lidt endnu. Herhjemme begynder priserne fra 275.000 kroner for basismodellen med tre cylindret benzinmotor og manuelt gear.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here