Kinesisk elbil-gigant vil lave fejlfrie batterier

norske batteri

Inspireret af Toyota vil BYD fremover fremstille batterier til egne og andres elbiler med nul fejl.

Den kinesiske bil- og batteriproducent BYD har netop sat ny rekord for produktion af batterier til elbiler: I årets første ni måneder har BYD fremstillet batterier med en samlet kapacitet på 113 GWh til både egne og andre mærkers elbiler.

Det er en ny milepæl for BYD, men det får ikke kineserne til at hvile på laurbærrerne. Tværtimod har BYD lanceret en “nul fejl” plan for den fremtidige produktion af batterier til elbiler. Det skriver CarNewsChina.

Målet er at øge kvaliteten yderligere. Både i produktionen af batterier til elbiler og til energilagring, der er en voksende forretning for BYD.

Præcist hvordan og hvilke mål, der er sat for “Zero Defects” planen oplyser, historien dog ikke noget om.

Inspiration fra Toyota

BYD’s plan er inspireret af Toyota, der er berømte for deres præcise produktion og effektive management-systemer med meget få fejl.

Ønsket om nul fejl kommer i en tid, hvor BYD når flere store milepæle. Den kinesiske bilproducent har overhalet Teslas som verdens største elbilproducent. I august lykkedes det også BYD at sælge flere elbiler end netop Tesla i Europa. Det samme skete på det kinesiske i hjemmemarked i juni.

Her drager BYD endda fordel af at levere batterier til nogle af de Teslaer, der sælges i Kina.

BMW kom først

Trods succesen er BYD fortsat inspireret af udenlandske konkurrenter. Ud over at nævne Toyota som forbillede for styring af produktionen, skæver BYD tilsyneladende også mod tyske BMW. I hvert fald lovede BMW allerede i juli, at batterier til den nye ‘Neue Klasse’ af elbiler skal være fejlfrie.

Det er også nødvendigt, for i Neue Klasse er batterierne integreret i bilernes chassis. Det sparer vægt og plads og øger bilernes stivhed. Til gengæld er det ikke muligt at skifte enkelte moduler i batteriet, hvis der opstår fejl. Derfor er det helt afgørende at sikre sig mod fejl i batterierne.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Hej. Dette er nyt for mig. Dvs. har man en Neue klasse, der er mere end to år gammel og dermed uden garanti (eller X år gammel, hvis batterigaranti er X år), så skal man smide bilen ud, da den ikke kan repareres?

    "i Neue Klasse er batterierne integreret i bilernes chassis. Det sparer vægt og plads og øger bilernes stivhed. Til gengæld er det ikke muligt at skifte enkelte moduler i batteriet, hvis der opstår fejl."

    Eller?

    • Hej Martin. Det er nok lidt drastisk at kassere hele bilen, men sker der fejl på batteriet, bliver det besværligt og dyrt at reparere - det er korrekt forstået. Forklaringen er, at der er tale om en såkaldt 'cell-to-pack' løsning, hvor hele batteriet er integreret i bilens chassis. Det giver fordele som lavere vægt, stivere chassis og bedre udnyttelse af pladsen under gulvet (lavere gulv). Ulempen er, at batteriet ikke er opbygget i moduler, der kan skiftes/repareres individuelt. I stedet er der tale om ét stort batteri, og det er både besværligt og kostbart at reparere på. Det er også derfor, at BMW har annonceret, at de vil sørge for at fremstille batterier med 0 fejl: https://hvilkenbil.dk/bmw-vil-lave-batterier-med-nul-fejl/ Flere bilmærker arbejder med 'cell-to-pack' batterier. Det skal blive spændende at se, hvad det betyder for prisen på brugte elbiler med teknologien. Mvh Jens Velling, red.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here