Elbiler har fået fart på i EU. I november steg salget af elbiler i EU med 44 procent og udgør nu mere end 21 procent af det europæiske bilsalg.
Elbiler fortsætter med at vinde terræn. Ikke bare i lande som Danmark og Norge, men nu også i resten af Europa. Det viser nye tal fra sammenslutningen af europæiske bilproducenter, ACEA.
I alt blev der indregistreret 887.491 nye personbiler i EU i november. Det svarer til en lille fremgang på 2,1 procent sammenlignet med samme måned sidste år. År til dato er der kommet 9.860.092 nye personbiler til EU, hvilket er stabilt i forhold til niveauet fra 2024, med en mindre stigning på 1,4 procent.
44 pct. flere elbiler i november
For elbiler er fremgangen væsentligt mere markant. I november blev der indregistreret 188.730 elbiler - en stigning på hele 44,1 procent sammenlignet med november sidste år. Elbiler udgjorde dermed 21,3 procent af EU-markedet i november. Det er ikke alene mere end hver femte nye bil, men også den hidtil højeste markedsandel i EU for elbiler.
Væksten har været tydelig i flere måneder. I oktober steg salget af elbiler i EU således med mere end 38 procent, mens markedsandelen nåede knapt 19 procent.
Omstilling til elbiler fortsætter
Stigningen for elbiler kommer, efter at EU Kommissionen har bøjet sig fra krav fra dele af europæisk bilindustri om at lempe 2035-kravet om at udfase fossilbiler. I stedet vil kravet om CO2-reduktion blive justeret ned fra 100 til 90 procent, hvilket vil tillade en mindre andel af ladehybrider og fossilmotorer, der kan køre på bio- og syntetiske brændstoffer.
Det vil især være muligt frem mod 2035, hvor kravet om 90 procent CO2-reduktion træder i kraft. Reelt fortsætter omstillingen til elbiler, mener selv VW, der har været med til at kæmpe for at lempe 2035-kravet.
“Den eneste måde hurtigt at fjerne CO2 fra almindelige biler er gennem eldrift,” konstaterede VW-chef Thomas Schäfer forleden i et interview med Auto Motor und Sport.
“EU-Kommissionen justerer rammerne, men retningen mod elbiler ligger fast. Den nye pakke skaber større klarhed for producenterne og understreger behovet for nationale tiltag, der kan holde gang i elektrificeringen. Det er afgørende for, at den grønne omstilling ikke mister tempo,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Store EU-lande viser vej
Det er ikke mindst store EU-lande som Frankrig, Tyskland, Italien, Polen og Spanien, hvor bilkøberne nu begynder at købe elbiler. I disse lande steg salget af elbiler med henholdsvis 63, 47, 24, 319 og 90 procent i november.





