I 2015 kommer en helt ny og større afløser bygget på ny platform. Design og koncept laves radikalt om for at give Passat & Co. reel konkurrence.
Om bare to år kan Laguna meget vel være et lukket kapitel i Renaults historie. Det velanskrevne tyske bilblad auto motor und sport mener at vide, at den franske bilfabrik fra 2015 opgiver modelnavnet på sin mellemklasse-limo.
Laguna, der første gang så dagens lys som koncept i 1990 i Paris, blev lanceret i 1994 som afløser for Renault 21. I forbindelse med modelskiftet i 2015 er det ikke bare navnet der udskiftes. Bilen får en ordentlig overhaling både stilistisk og konceptuelt, skriver auto motor und sport. Lagunas efterfølger forventes at vokse i størrelse, og vil også få et mere markant karosseridesign end det nuværende.
Teknisk vil den blive baseret på den nye platform til den kommende generation af Espace-modellen – alle MPV’ers moder – som forventes at blive afsløret i sin endelige udformning på biludstillingen i Paris i oktober 2014.
Ser man på blandt andet Clio og den kommende Espace, som begge kommer fra teamet omkring Renaults succesfulde hollandske designer Laurens van den Acker, tør vi godt skrue op for forventningerne til Laguna-afløserens udseende.
I defensiven i Danmark
Ikke mindst i forhold til de danske bilkøbere kunne Renault Laguna godt trænge til at få tavlen visket ren. Mens modeller som Clio og Scenic/Grand Scenic ligger flot, hoster Laguna, som kæmper med for eksempel VW Passat, Skoda Octavia og Ford Mondeo om firmabilskunderne, rundt i bunden af de salgslisterne.
Renault Laguna, der pt. kun fås i Danmark som Sport Tourer – en luksuriøs stationcar – til cirka 480.000 kroner plus levering, har ifølge De danske Bilimportørers statistik kun solgt 10 styk i løbet af 2013, og det rækker foreløbig blot til en plads som 208. mest solgt bilmodel i år.
Historisk har Renault Laguna opbygget et rygte for dårlig kvalitet med et utal af problemer. Af samme grund gik Renault i offensiven med den nuværende 3. generation af Laguna, der angiveligt skulle være ‘afluset’ for fejl, hvilket fabrikken understregede ved at øge garantien fra 2 til 3 år. Kigger man på biler, der er mere end 4 år gamle i den anerkendte, tyske kvalitetsrapport fra TÜV, ligger Renault Laguna dog konsekvent og roder i bunden blandt bilerne med flest fejl. Det skal den nye model altså lave om på, og derfor er det fristende for Renault at droppe navnet Laguna for på den måde at starte på en frisk.