Konceptbilen Audi Allroad Shooting Brake giver en forsmag på en ny designstil, som vi første gang ser senere i år med sportsvognen Audi TT.
Mere af det samme men strammet op hist og her. Sådan kunne man beskrive fremtidens Audi-design, hvis man skulle koge det ned til en Maggie-terning. I hvert fald bedømt på konceptbilen Audi Allroad Shooting Brake, der er blandt trækplastrene på dette års biludstilling i Detroit. Den kompakte Shooting Brake – en ældre britisk betegnelse for en kloning mellem stationcar og sportsvogn – er nemlig en virkelighedstro forsmag på, hvordan de næste Audi-modeller kommer til at se ud.
Den enorme single-frame kølergrill består og bliver endda endnu større. Derudover ligner Audi-designet sig selv – ændringerne består mest i lidt flere strategisk placerede pressefolder og skarpe kanter. Hvis du aner en lidt strammere udgave af sportsvognen Audi TT i koncpetbilen er det ikke tilfældigt: Allroad Shooting Brake er netop en forløber for Audis mindste sportsvogn, der lanceres til efteråret. Prøv blot at forestille dig et fladere tag, der skråner stærkt ned mod bagenden, en lavere frihøjde og ingen rustikke skærmkanter af plast, så har du et godt indtryk, hvordan 3. generation af Audi TT kommer til at se ud.
Skærm afløser klassiske viser-instrumenter
De største forandringer kommer vi til at se i kabinen. Her har Audis ingeniører nemlig skiftet de klassiske ure ud med en stor skærm, der kan designes på et væld af måder og f.eks. indstilles til at vise hastighed, radiostation og navigation på samme tid.
Allroad designkonceptet fungerer samtidig som et smugkig på Audi’s hidtil mindste SUV – eller rettere crossover – Q1, som forventes at stå klar i 2016. Audis planer om at blive verdens største producent af luksusbiler foran ærkerivalen BMW indeholder nemlig en større satsning på diverse SUV-typer – og her kommer Q1 til at spille en stor rolle i det hastigt voksende segment for små livsstilsbiler.
Endelig understreger Allroad Shooting Brakes Audi’s stigende interesse for hybridbiler. Showstopperen i Detroit er udstyret med en 2-liters benzinmotor, der trækker på forhjulene samt en el-motor, der driver baghjulene. Tilsammen yder de over 400 hestekræfter, der kan slynge den 1.600 tunge bil til 100 km/t på blot 4,6 sekunder. Træder man omvendt forsigtigt på speederen, sørger hybridteknikken for et snitforbrug på den miljøvenlige side af 50 km/l. Som producent af potente luksusbiler er det helt afgørende for Audi at bringe flådens gennemsnitlige CO2-udslip ned, så hybridteknikken vil med stor sandsynlighed sive ned i flere af Audis modeller.