TEST: Skoda Rapid med ungdommelige tendenser

BILTEST: Ungdomsskoda, fattigmands-Audi eller marketingafdelingens kærlighedsbarn? Skoda Rapid Spaceback er noget så usædvanligt som en ulogisk Skoda.

Hvilken bil?
Rapid Spaceback er en hatchbackudgave af den almindelige Rapid – som godt nok også er en hatchback, men som er designet således, at den ligner en sedan. Trods navnet er den nye Spaceback ikke mere rummelig end udgangspunktet – tværtimod har amputeringen af 16 cm bagdel kostet kontante 135 liter i bagagerummet. Til gengæld gør den afstumpede bagende Rapid mere frisk og ungdommelig at se på. Skal vi skære ind til benet følger Spaceback designmæssigt opskriften fra et andet særdeles populært medlem af VW-familien, nemlig Audi A3 Sportback.

Vidste du at?
Rapid triller rundt på den vidt udbredte PQ25-platform, som i sin grundform debuterede med den første generation Fabia fra 1999 og fik en ordentlig overhaling i 2008. Seat Ibiza, VW Polo, Audi A1 og Skoda Fabia deler altså grundkonstruktion med Rapid. Som et kuriosum kan nævnes, at Rapid har en navnebror i Indien, som kører på samme platform, men reelt er en VW Polo sedan med Fabia-front. Samme bil markedsføres i øvrigt i Indien med VW-front under navnet VW Vento – men modellen har intet at gøre med den europæiske Jetta, som deler platform med VW Golf.

Hvordan er førerpladsen?
At finde en god siddeposition bag rattet er let, selv om sædet er monteret ret lavt, så lårstøtten for langbenede chauffører kunne være bedre. Instrumenterne er klare og letaflæselige, og al betjening fungerer intuitivt. Instrumentbordet sidder højt og trukket tilbage mod føreren, hvilket skaber en intim og lidt sportslig stemning. Et godt udsyn er en af Skodas kernedyder og det gælder også i Rapid Spaceback, hvor de store lodrette rudearealer gør det let at spotte fx fodgængere og cyklister.

Hvordan opleves kabinen?

Testbilen er den dyreste Elegance-udgave, så kabinen er peppet op med et tykt læderrat og masser af kromdetaljer. Liret ændrer dog ikke ved, at Rapid-kabinen imponerer mest, hvis du holder fingrene fra overfladerne.

Med undtagelse af dørsidens hvilepude til albuen er ALT i interiøret udført i knaldhamrende hård sort plast, som sikkert er solidt men ikke særlig eksklusivt. Rapid føles smal om skuldrene til gengæld scorer den point er på bagsædet, hvor både langlemmede teenagere og spædbørn i gigantiske autostole har rigelig plads.

Er sikkerheden i orden?
Spaceback er ikke testet særskilt hos Euro NCAP, men som den almindelige Rapid har den seks airbags inklusiv gardinairbags som standard. Rapid scorer høje karakterer og fem stjerner i crashtest. Piskesmældstesten og fodgængerbeskyttelsen er eneste anmærkninger i Rapids karakterbog. Læs alle detaljerne om den passive sikkerhed i Rapid på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Hvis meningen er, at Rapid Spaceback skal være den ungdommelige og let sportslige Skoda, kunne man måske forvente en lidt løsere og mere medstyrende bagvogn og stram affjedring. I stedet kører Rapid Spaceback i udpræget grad som en Polo med længere akselafstand.

Vurderet på de ydre mål tilhører bilen Golf-klassen, men bag rattet mærker føreren, hvordan undervognen arbejder, og affjedringen rammer ikke rigtigt det gyldne kompromis, som fx storebror Octavia mestrer. Dybe huller slår igennem, selv om bilen er blødt affjedret og krænger en del i sving.

Hvordan er motoren?
VW-koncernens 1,2-liters turbomotor er lidt af en perle. Af erfaring ved vi, at den 86 hk udgave ude på vejen føles stort set lige så kraftig som testbilens 105 hk version, så du skal kun betale merprisen på 10.000 kr. for at få tilgang til den 6-trins gearkasse, som følger med de ekstra kræfter. Den 86 hk udgave nøjes med 5 trin, hvilket betyder, at den snurrer en smule hurtigere ved motorvejshastighed. Motoren har én svaghed, som den deler med så mange andre små turbomotorer. Det mindste, du udnytter det solide moment, som turboen sikrer, flyver brændstofforbruget i vejret.

Passer prisen?
Spaceback er som hovedregel 10.000 kr. dyrere end standardudgaven. Ud fra den betragtning, at Spaceback vitterlig er et forfinet produkt, er prisforskellen ok, og mon ikke merprisen kan justeres via lidt forhandling med sælgeren. Forud for lanceringen af Spaceback fik hele Rapid-programmet et gok i nøden, så modellen kom lidt mere på afstand af den marginalt dyrere Octavia. Det betyder til gengæld, at Rapid nu koster næsten det samme som den mindre Fabia – og her er Spaceback faktisk det mere spændende valg. Men til testbilens 225.780 kr. står alternativerne altså i kø.

Er der alternativer?
Ja – og ét af dem er helt oplagt. Giv lidt køb på udstyret, og Octavia står stadig stærkt. En 1,2 TSI 105 Ambition til 231.000 kr. ekskl. levering har alt det nødvendige udstyr og byder på bedre plads og en langt mere helstøbt køreoplevelse end Rapid. Spaceback’en konkurrerer reelt i den Golf-klasse, som Octavia er vokset ud af, og her fås et væld af mere spændende og finpolerede konkurrenter til priser omkring de 200.000 kr. Vil man den ungdomskække vej kunne overvejes den nye Mazda 3 med 100 hk og rigeligt Vision-udstyr til 230.000 kr.

Konklusion:
For: God plads i et unikt karrosseri.
Imod: Uraffineret til prisen, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner3
En Audi A3 Sportback med 100.000 kr. rabat lyder tillokkende, men selv om Skoda Rapid Spaceback åbenlyst deler designelementer med sin eksklusive fætter, holder sammenligningen ikke vand. Den 5-dørs Skoda gør mange ting rigtigt, men vurderet på prisen rammer den under målet.

Læs også: Test af Skoda Rapid

Blog: Tager Skoda en risikabel smutvej med Rapid?

[email protected]

FAKTA: Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI Elegance

Vejl. pris, inkl. lev.: 225.780 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l
Forbrug i test: 13 km/l
Længde/bredde/højde: 430/171/146 cm
Bagagerum (min/max): 415/1.380 liter
Vægt: 1.170 kg
Motor: 4 cyl., 1.2 liter, turbobenzin
Effekt: 105 hk/175 Nm
0-100 km/t: 10,2 sek
Topfart: 193 km/t

Særligt standard udstyr (Elegance):
15″ aluminiumsfælge, 2-zone Climatronic airconditionanlæg, multifunktionslæderrat, lædergearknop, læder håndbremsegreb, tågeforlygter og lygtespulere, “Swing” FM/AM radio m/single CD og MP3, 6 højttalere, midterarmlæn med åbning til bagagerum, fartpilot, el-opvarmede forsæder, P-sensor bag, indfarvede sidespejle og dørhåndtag, kromdetaljer på instrumentbord.
Metallak: 6.495 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

3 Kommentarer

  1. Hej. I laver mange gode test og siderne er overskuelige at se på, nu ved jeg der er kommet en ny Skoda Rapid med ny undervogn osv- Laver I ikke en ny test, lige som man kan læse om den nye Octavia?

    • Hej Jimmi. Tak for rosen, dejligt at du kan lide vores tests, som vi netop gør os umage med at lave overskuelige og til at forstå. Vi er godt klar over, at der kommer faceliftede udgaver af både Rapid og Octavia i Skoda-programmet i løbet af 2017. Vi prøver at få tid til at teste begge modeller – Rapid vil uden tvivl kunne drage nytte af en opdateret undervogn, så det kunne være spændende at afprøve, om tjekkerne kan få især bagakslen til at tackle ujævnheder bedre end på den nuværende model. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here