Bilkøberne skifter smag. Klassiske biltyper samler støv hos forhandlerne, mens små luksusbiler og ‘gadekryds’, der kombinerer flere bilmodeller i én, hitter.
Højt op at sidde i en bil, der ikke ligner naboens. Det er opskriften på succes på et europæisk bilmarked, der har kørt i slæbegear i årevis. Vindundermidlet, der forvandler nedtur til optur for verdens hårdt prøvede bilproducenter er især højbenede crossovers, der låner lidt af forskellige biltyper og skaber unikke ‘nichebiler’.
Det er markedsanalysefirmaet JATO Dynamics, der har kortlagt salget af de forskellige biltyper i Europa og udpeget vinderne og taberne. Og tendensen er krystalklar. ‘Gadekryds’ som Nissan Qashqai, der var først til at kombinere den højbenede SUV med en kompakt hverdagsbil i Golf-størrelse er den biltype, der oplever suverænt størst salgsfremgang.
En anden vinder er den beslægtede Range Rover Evoque (billedet), men hvor Nissan har succes med at gøre Qashqai til et alternativ til helt almindelige biler i den lille mellemklasse, mixer britiske Range Rover en fræk cocktail af offroader og sportsvogn med den mere vovede Evoque. Med så stor succes, at briterne har svært ved at følge med efterspørgslen.
Ifølge Simon Thomas, marketingchef hos Europas største bilproducent VW, er udviklingen kun lige begyndt:
Fremover vil vi se stadig flere bilmodeller, der bygger bro mellem ikke bare to, men flere biltyper. Faktisk bliver det stadig sværere at putte bilerne ind i de traditionelle bokse og betegnelser,” siger han til brancheblandet Automotive News Europe.
Simon Thomas ser det som bilproducenternes største udfordring at sammensætte de rigtige elementer for at skabe nye og attraktive biltyper. Den tid er forbi, hvor bilproducenterne bare kan blive ved med at finpudse på etablerede koncepter som f.eks. den klassiske firmabil eller den snusfornuftige 5-dørs hatchback i Golf-klassen. Bilkøberne vil have mere individuelle biler, der kombinerer det bedste fra flere verdener.
Netop Nissan Qashqai nævnes igen og igen som det mest lysende eksempel på, hvor vigtigt det er at opdyrke nye biltyper. Da Qashqai var på tegnebrættet satsede Nissan alt og lod den nye model afløse både Golf-rivalen Nissan Almera og firmaflyderen Primera. De to modeller oplevede vigende salg og Nissan satsede nærmest hele butikken på, at Qashqai kunne slå bro mellem to bilmodeller, fordi bilkøberne var klar på noget helt nyt. Nissan fik ret – og siden har gadekryds som Qashqai gået deres sejrsgang verden over.
Se herunder, hvilke biltyper der oplevede størst fremgang og tilbagegang i Europa i 2013 (et fremtrædende eksempel er nævnt i parantes):
Op og ned i popularitet
Størst fremgang:
Små SUV’ere og crossovers (Nissan Qashqai): +78 pct.
Elbiler (Tesla S): +74 pct.
Kompakte luksusbiler (Mercedes A-klasse): +24 pct.
Størst tilbagegang:
2-dørs coupéer (BMW 4-serie): -31 pct.
Firmaklassen (Ford Mondeo): -22 pct.
Store SUV’ere (VW Touareg): -19 pct.
Kilde: JATO Dynamics/Automotive News Europe
Læs også: Tre bilmærker vinder frem i Europa