Større, lettere og mere rummelig. Teknikken er ny, men ottende generation af VW Passat lægger sig designmæssigt tæt op af forgængeren. Dansk premiere i november.
Så blev spændingen udløst. Efter mange gætterier og rygter har VW løftet sløret for ottende generation af Passat, der med et årligt salg på mere end én million styk er den bedst sælgende VW-model på verdensplan.
Der er altså tale om en uhyre vigtig nyhed for VW, også selv om den store mellemklasse som Passat befinder sig i, er inde i en negativ udvikling. Alvoren ses måske bedst på designet: Ligheden med den nuværende model er slående. VWs designboss Walter de Silva har dikteret en konservativ stil, der mest består i at tilføre det eksisterende design nogle markante og nydelige pressefolder. Som VW Golf har den nye VW Passat over alt fået strammet stregerne op i form af flere rette vinkler og skarpere kanter. Både udvendigt på karrosseriet og inde i kabinen.
Designmæssigt er det mest de nye hjul, der adskiller Passat fra forgængeren. Som konkurrenterne Mazda 6 og Opel Insignia har ottende oplag af VW Passat fået væsentligt større hjul, der tilfører designet dramatik og styrke. Vi gætter på, at mange Passat-ejere kommer til at køre på 18 tommer fælge – designet lægger i hvert fald op til det.
Bag det familiære ydre er der dog sket store forandringer. Den nye Passat står på en lang udgave af den såkaldte MQB modul-platform, som den deler med bl.a. VW Golf og Skoda Octavia. I Passat er akselafstanden forlænget med 8 cm til hele 279 cm, hvilket borger for limousine-agtig benplads på bagsædet. Længere bagude er bagagerummet vokset med 21 og 47 liter, så sedan og stationcar nu rummer henholdsvis 586 og 650 liter.
Hvis du synes, den nye VW Passat ser lidt bredere ud, er det helt rigtigt set. Faktisk er den to mm kortere end forgængeren, men tre cm bredere og en cm lavere. Sammen med hjul, der rykker længere ud mod hjørnerne, giver det den nye Passat en mere sportslig profil. Trods den lille forøgelse af størrelsen, sørger den nye modul-platform samtidig for et klædeligt vægttab på 85 kg.
Fra start – og det vil i Danmark sige i løbet af november eller december – kommer Passat både som sedan og stationcar. Derudover bliver der hele ti motorer at vælge imellem. Langt de fleste er kendte fra det nuværende VW-program, dvs. både benzin og dieselmotorer har turbo og masser af drejningsmoment.
To maskiner skiller sig ud. Dels en bomstærk toliters diesel, der med biturbo yder hele 240 hk og 500 Nm og får et snitforbrug på 18,9 km/l. Dunderdieselen er altid kombineret med firehjulstræk og DSG-automatgear til at tøjle den enorme trækkraft. Endnu mere avanceret er en ny hybrid, der kombinerer en 155 hestes turbobenziner med en 109-hestes elmotor. I skøn forening bliver det til en ydelse på 211 hk og et snitforbrug efter EU-normen på 66 km/l.
Teknikken er i det hele taget trumf i den nye VW Passat – både når det gælder sikkerhed og infotainment.
Passat bliver den første VW med en ny, automatisk bremse, der både kan holde automatisk afstand i køtrafik op til 60 km/t og bremse for fodgængere. Hvis bilens fører får et ildebefindende og ikke rører pedaler eller rat i et stykke tid, kan systemet selv bringe bilen til standsning.
Passat kan også udstyres med et fuldt digitalt instrumenthus med utallige indstillingsmuligheder. Skærmen, der først blev lanceret i koncernbilen Audi TT, har en opløsning på 1.440 x 540 pixels og kan bl.a. vise navigation i høj opløsning. Head-up display og et særligt ‘bagsæde-underholdningssystem’ med særlige apps, bliver også en mulighed i den nye VW Passat.
Den nye firmaklasse-folkevogn får officiel verdenspremiere på efterårets biludstilling i Paris. De danske priser kendes endnu ikke.