Et af de mest populære modelnavne i Danmark gør comeback, når Suzuki relancerer Vitara i 2015. Rivalerne hedder især Renault Captur og Peugeot 2008.
Den lille japanske bilfabrik Suzuki gør klar til at generobre tabt terræn – ikke kun i Europa, men i høj grad også i Danmark. Midlet bliver en helt ny model i den hurtigt voksende klasse for små ‘gadekryds’, der skal markedsføres under det velkendte og engang så udbredte navn Vitara.
Vitara var – inden ændrede afgiftsregler og finanskrisen satte ind i slutningen af 00erne – et af de bedst sælgende modelmærker i Danmark. I flere år sad Suzuki suverænt på tronen i klassen for firehjulstrukne SUV’ere med modellen Grand Vitara, der endda opnåede at være Danmarks mest solgte bil. Derfor er der god logik i, at japanerne nu hiver navnet op af mølposen, når de lancerer en ny, kompakt crossover på oktobers biludstilling i Paris.
Trods navnet bliver der tale om en noget mindre bil end tidligere. Den nye Vitara bevarer bestsellerens kantede, maskuline look, men krymper en hel størrelse. Med en længde på 422 cm kravler Vitara nemlig ned i samme klasse som Peugeot 2008, Opel Mokka og ikke mindst Renault Captur, der er den bedst sælgende crossover i Danmark lige nu. En klasse, der lige nu oplever eksplosiv vækst i Danmark og resten af Europa – og udgør en fristende kage som den gamle ‘offroad-konge’ Suzuki naturligvis ønsker en større bid af.
Både med for- og baghjulstræk
Japanerne er dog noget nærige med oplysninger om bilen. Udover et enkelt billede af den produktionsklare Vitara, oplyser Suzuki kun, at nyheden også vil kunne fås med firehjulstræk. Dermed adskiller den sig fra Captur og 2008, der kun fås med træk på forhjulene. Designet af Vitara er en videreudvikling af sidste års konceptbil iV-4 og sender hilsner til særdeles terrængående Suzuki-modeller som de tidlige Vitara-modeller og den lille bjergged af en firehjulstrækker, Jimny.
Med Vitara cementerer Suzuki også sin position som en bilfabrik, der satser på SUV-modeller. Rent størrelsesmæssigt klemmer Vitara sig kun akkurat ind under Suzuki S-Cross, der dog er mindre aggressivt designet og skal ses som en direkte udfordrer til Nissans storsælgende Qashqai. S-Cross fås fra 194.000 kr. og da Vitara også prismæssigt skal placeres under sin ‘storebror’ indikerer det priser fra omkring 170.000 kr.
Suzukis nye Vitara får dog masser af konkurrenter, når den formentlig er klar til salg herhjemme i sommeren 2015. Alle bilmærker med respekt for salgstallene er i færd med at udvikle kompakte gadekryds, der kan tage kampen op med klassens trendsættere som Renault Captur og Peugeot 2008. Blandt andet Honda, Hyundai, Kia, Skoda, VW, Ford og Mazda er på vej med nye, højbenede minier, der skal tage kampen op med den kommende Suzuki. Men ingen af dem kan dog prale af et navn, der er så uløseligt forbundet med højbenede SUV-biler som Suzukis legendariske Vitara.
Læs også:
Crossovers: Bilkøbere vil have overblik og se seje ud