Cabriolet-udgaven af BMW 2-serie bliver en forårsbebuder til marts 2015. BMW holder fast i stoftaget og lover sportslige køreegenskaber trods vægtforøgelse på 150 kg.
Med et salg på 130.000 biler af den åbne udgave af 1-serien, måtte afløseren jo komme. Og ganske rigtigt – op til verdenspremieren på oktobers biludstilling i Paris falder sløret nu for BMW 2-serie Cabriolet.
Som navnet antyder, er den topløse skønhed fra Bayern baseret på coupéudgaven BMW 2-serie, der igen er en lidt finere og mere sportslig udgave af 1-serien. Netop sport er kodeordet her. Ifølge tyskerne selv, bliver BMW 2-serie Cabriolet den mest køreglade og dynamiske bil i klassen for kompakte cabrioleter, der også tæller Audi A3 Cabriolet, Volvo C70, Opel Cascada, VW Golf Cabriolet og angiveligt snart også en åben udgave af Mercedes A-klasse.
Modsat den store 4-serie holder BMW fast i den klassiske stofkaleche i 2-serien. Det holder vægten nede og det er også nødvendigt, for uden fast tag skal karrosseriet stives af på andre og mere håndfaste metoder, der som regel inkluderer solide jernkryds under bunden. Faktisk tager BMW 2-serie Cabriolet 150 kg på i forhold til coupéen. Men så er ‘charmekluden’ også eldrevet og kan foldes op eller ned på 20 sekunder ved hastigheder op til 50 km/t.
Sammenlignet med forgængeren er den åbne 2-serie vokset på alle leder. Længden er øget med 7 cm til 443 cm, mens både bredde og akselafstand er vokset tre cm. Det skulle give bedre plads i kabinen. Bagagerummet er også mere end hæderligt for biltypen: 335 liter med taget oppe – 285 liter med taget nede stuvet sammen bag forsæderne. Sammen med nedfældeligt bagsæderyglæn er det altså muligt at køre på golfbanen med alle køllerne i bagagerummet og vind i håret.
M-udgave klar fra start
At BMW 2-serie Cabriolet er til mere end afslappet cruising understreges af to ting. Dels får alle udgaver som standard BMWs ‘Driving Experience Control’, der gør det muligt at justere kørestilen i de tre programmer Eco Pro, Comfort og Sport. Dels lanceres nyheden fra starten i en skrap M-udgave med turboladet rækkesekser og 325 hk. Her er der garanti for at få frisuren blæst godt igennem – på blot 5,2 sekunder er de første 100 km/t nået.
Under M-udgaven tilbydes 2 Cabriolet med opdaterede udgaver af velkendte BMW-maskiner: 228i med en to-liters turbobenziner med 245 hk, 220i er samme motor, men droslet ned til 184 hk, mens 220d er en bomstærk toliters diesel med 190 hk.
Priserne kender vi først, når 2-serie Cabriolet kommer tættere på den danske premiere til marts. Vi gætter på, at basisudgaven skal koste knapt 500.000 kr. – ellers kan den få det svært i duellen med den direkte udfordrer Audi A3 Cabriolet, der med lidt mindre motorkraft fås fra godt 400.000 kr.
Læs også: Se verdens første BMW 2-serie