Nissan Qashqai er en supersælger – og derfor vil Renault lave en lignende bil. Intet er lettere, for de har lov at genbruge stumperne fra alliancepartneren Nissan.
Qashqai, Nissans kække ‘gadekryds’, er en af årtiets største salgssucceser i bilverdenen. Fra Audi til VW kigges der misundeligt på Nissans salgstal, der ikke er blevet dårligere efter at anden generation af den højbenede ‘gamechanger’ kom på gaden tidligere i år.
Hos Renault drømmer man også om at gøre japanerne kunsten efter med en mellemstor crossover, der kan tiltrække de kunder, der i dag kører i en bil fra Golf-klassen eller den større, traditionelle firmaklasse. Renault har gennem nogle år prøvet med den mellemstore Koleos, der er baseret på en koreansk Samsung. Den fransk-koreanske SUV-klon lider dog under bedaget teknik og et ligegyldigt design, og er aldrig blevet andet end en ubetydelige parentes i Renaults modelpalette. Derfor skifter Renault strategi og forsøger sig med en fransk forbindelse til den japanske Qashqai…
Løsningen ligger unægtelig lige for. Renault er nemlig såkaldt alliancepartner med Nissan, og deler derfor i forvejen teknik med sin fjernøstlige samarbejdspartner. Dermed kan Renault frit og kvit bygge deres egen Qashqai baseret på nøjagtig samme platform som den japanske bestseller.
Nissan Qashqai er fuld af Renault-teknik
Fair nok, vil vi straks tilføje, for Nissan Qashqai er allerede fuld af fransk Renault-teknik: Både benzin- og dieselmotorer samt gearkasserne i Qashqai stammer nemlig fra Renaults hylder. Kun i topudgaverne med træk på alle fire er der Nissan-mekanik i form af firehjulstrækket i Qashqai.
Renault skal med andre ord stort set kun designe en ny indpakning af en eksisterende bil, så er man klar til få en del af den kage af SUV-biler, der vokser hurtigt på det europæiske marked i disse år. Og lur os, om ikke Renaults chefarkitekt Laurens van den Acker er mand for at designe en fransk Qashqai i samme salgbare stil som Clio, Captur og Twingo.
Hvordan det franske gadekryds kommer til at se ud, er dog endnu en hemmelighed. Men prøv at kaste et blik på skitsen til den nye Espace MPV her (billedet). Vi vil tro, at den giver et godt indtryk af designet, eftersom van den Acker har indarbejdet tydelige SUV-træk som den høje front og de store hjul på den kommende Espace – stilelementer, der helt sikkert vil gå igen på Renaults udgave af Qashqai.
Da teknikken er på plads, er den ‘fransk Qashqai’ lige på trapperne: Til marts er der verdenspremiere på autosalonen i Geneve, og til sommer skulle bilen være klar til salg.