Geneve: To nye højbenede konceptbiler viser vejen frem for Suzuki. Hybrid-teknologi, små turbomotorer og modulplatforme finder nu vej til det japanske mærke.
Suzuki har i nyere tid haft stor succes med to biltyper: Små biler og højbenede biler.
Derfor er det ikke overraskende, at mærket ovenpå en turbulent periode med en smertefuld separation fra VW og kollaps af mærkets amerikanske forretning forsøger at genopfinde sig selv ved netop at vandre ad disse stier.
På den store biludstilling i Geneve viser Suzuki i lige nu de to konceptbiler iM-4 og iK-2, der begge hører til i den kompakte ende af skalaen, men som signalerer aktiv livsstil.
Moderne café-crossover
iK-2 er en moderne crossover, der i størrelse glider ind og udfylder pladsen efter den gamle SX-4, som er afløst af den større S-Cross.
Med fire meter i længden skal iK-2 ud og slås mod biler som Mazda CX-3, Renault Captur og Opel Mokka, og Suzuki lover, at modellen allerede bliver markedsført i begyndelsen af 2016.
iK-2 følger Suzuki’s nye designsprog, som japanerne kalder Liquid Flow og skiller sig ud med en bred grill, der rækker ind i forlygterne, en kort snude og sorte vinduestolper.
Downsizing i motorrummet
Mest radikale nyhed findes dog ikke i de svunge former eller de solide 18-tommer hjul men snarere i den 1-liters såkaldte Boosterjet-turbomotor, som findes i motorrummet.
I lighed med flere andre japanske producenter har Suzuki været sene til at indføre downsizing i motorprogrammet, men nu ser det altså ud til, at vinden er vendt.
Suzuki nævner indtil videre intet om antallet af cylindre eller motoreffekt, men det synes rimeligt at forvente, at motoren bygger videre på den udmærkede, 3-cylindrede maskine fra den lille Alto.
Jimny-afløser med hybridmotor
Når iK-2 lanceres i færdig form (og med et rigtigt modelnavn) kommer den også i en særligt nøjsom hybridudgave, der kombinerer en 1,2-liters, 4-cylindret motor med elmotor og lithium-ion-batteripakke.
Dén drivline viser Suzuki allerede nu frem i den anden af mærkets Genève-nyheder iM-4, der er en firehjulstrukket, decideret offroader med en længde på blot 3,6 meter.
Der skal ikke meget fantasi til at se iM-4 som en åndelig arvtager til en af Suzuki’s mest populære kultbiler i moderne tid, nemlig den lille, stovte Jimny.
Ungdomsdesign med retropræg
Jimny gav vaskeægte, rustikke firehjulstrækker-egenskaber i en billig indpakning med en nøjsom 1,3-liters motor, som alligevel var kraftig nok til at gøre bilen underholdende.
Suzuki forsøger med iM-4 at trække nye veksler på Jimny’s ungdommelige præg med et frækt design, der endda har sig eget retropræg med tre skrå luftudtag i C-stolpen.
En detalje, som ifølge Suzuki er hentet i mærkets 106-årige historie via modeller som Cervo og Fronte Coupé – biler som er ukendte i vores del af verden, men tænk på en Datsun 100a, og du ved, hvad de mener.
Nye modeller på helt ny platform
Det faktum at Suzuki præsenterer to modeller på én gang understreger også en pointe. Begge biler bygger nemlig på en ny modulplatform, som skal nedbring antallet af Suzuki-platforme fra fire til tre.
Suzuki nævner intet om mærkets videre intentioner med iM-4, hvilket kan betyde, at japanerne afventer publikum reaktioner på de næste to ugers biludstilling.