Virkeligheden kalder: Se hvilke biler der kører længst på literen – og dem der flopper totalt i forhold til det lovede forbrug.
Du skal normalt tanke langt oftere end den officielle ECE-norm angiver; det er ikke noget nyt. Men svenske ‘live’ målinger viser nu, hvor langt en række biler i virkeligheden er fra den teoretiske måling – og udpeger de biler, der faktisk lever op til eller endda overgår ECE-tallet. Det skriver Bilmagasinet og Teknikens Värld.
Lad os begynde med dem, der topper. Ejere af Citroën DS3 med 155 turboheste kan glæde sig over, at den slubrer 4,4 pct. mindre end opgivet. Også Skoda Yeti TDI 140 Outdoor og endnu en Citroën, C1 Puretech 82, overgår forventningerne til forbrug ved at køre henholdsvis 3,1 og 2,3 pct. længere pr. liter brændstof end angivet. Hyundai i10 1,0 rammer præcis det opgivne officielle forbrug på 21,3 km/liter benzin.
Herfra er der kun skuffelser i vente.
Værst er det med Renault Clio TCe med den 3-cylindrede 90 hk benzinmotor, der drikker hele 77 pct. mere af tankens indhold, end den officielle måling angiver. Mercedes C220 CDI Bluetec diesel, Dacia Logan MCV, Ford Mondeo TDCI 150 og VW Passat TDI 150 Variant hører også til blandt de slemmeste slughalse, viser målingen, som det svenske magasin Teknikens Värld udfører i samarbejde med Lundblad Motorservice i Stockholm.
Siden januar 2007 har over 450 biler været igennem en test på rullefelt – sidste år alene 135 biler. Testen, som kaldes ‘Sveriges-cyklussen’ er længere og mere realistisk end den officielle ECE-cyklus.
Dermed er målingerne også mere realistiske i forhold til almindelig kørsel – og frem for alt er de sammenlignelige.
Det er blevet værre
En håndfuld resultater fra Hvilkenbil.dk’s testkørsler viser også med al tydelighed, hvor langt der efterhånden er op til EU-normen. Tallene opnået under helt almindelig kørsel ligger i snit mellem 21 og helt op til 38 procent under EU-normen.
For ti år siden lå bilernes reelle forbrug måske 10-15 procent under den officielle EU-norm. I dag oplever mange bilejere, at de snarere ligger 20-35 procent under EU-normen,” siger Hvilkenbil.dk’s redaktør Jens Velling, der har skrevet om biler i mere end 20 år og testet over 1.000 biler.
Medvirkende årsag er ifølge Jens Velling, at bilfabrikkerne har lanceret særlige spareudgaver og såkaldt ‘downsizede’ motorer, der nærmest er designede til at opnå imponerende resultater – men mere i laboratoriet end ude i virkeligheden. På papiret er mere end 20 km/l for benzinbiler og mere end 26 km/l for dieselmotorer helt normalt i dag – men så meget desto mere står spareudgavernes fine forbrugstal i skærende kontrast til virkeligheden.
“EU-laboratorietesten begynder ganske vist med en koldstart, men tager ikke højde for, at der kan være adskillige passagerer og tung bagage ombord, lige som energislugende udstyr som aircondition eller varme i sæderne aldrig er slået til. Selv en banal men meget virkelig og særdeles energikrævende udfordring som modvind er heller ikke en del af testen,” uddyber Jens Velling.
Resultatet kender de fleste kun alt for godt. Bilen kører ikke nær så langt på literen som lovet.
Find din bil på listen her – opdelt i fem klasser efter størrelse
FAKTA: Forskel på EU-målingen og Teknikens Världs måling:
1/ ECE-måling:
Regulativet hedder ECE 1999/100 og er en officiel måling, der er vedtaget for at kunne sammenligne bilers energi-effektivitet og for at kunne fastsætte ejerafgifter.
Fastlæggelsen af det typegodkendte forbrug sker på et rullefelt i et laboratorium, hvor bilen gennemkører en cyklus, der i alt tager 20 minutter og 20 sekunder. Heraf står bilen stille i 40 sekunder. At kørslen finder sted på et rullefelt sikrer, at alle målinger er helt ens.
Bilen tilbagelægger en simuleret rute på 11 km på rullefeltet og kører på forskellige måder:
Bykørsel: En distance på 4 km med en gennemsnitshastighed på 19 km/t. I denne del af prøven accelerer bilen 12 gange fra stilstand og stopper igen.
Lande- og motorvejskørsel: Over en distance på i alt 7 km simuleres en landevejsetape efterfulgt af et mindre stykke motorvej med en topfart på 120 km/t; gennemsnitshastigheden er 63 km/t.
Koldstart: I prøven indgår start af motoren ved en simuleret udetemperatur på 20 grader.
Slukket: Energiforbrugende udstyr som f.eks. klimaanlæg, el-bagrude, sædevarme m.m. er ikke tændt.
Læs mere: Krav til energi og miljøegenskaber
2/ Teknikens Världs måling:
I den svenske test, som også foregår på rullefelt, varer to gange 10 minutter og 20 sekunder. Den accelererer over 100 km/t seks gange, heraf en gang til 140 km/t og en gang til 160 km/t- Målingen rummer ingen stop og heller ikke start/stop aktivitet.
Kilde: Bilmagasinet/Teknikens Värld