Renault forsøger sig nok engang i firmaklassen med Talisman, der deler teknik med den store Espace. Hjælp fra Mercedes skal eliminere forgængernes kvalitetsproblemer.
Renault lægger topmodellen Laguna i graven – men har stadig mod på at konkurrere med biler som VW Passat og Ford Mondeo i klassen for store firma- og familiebiler. Til september lancerer Renault afløseren med det nye navn Talisman på biludstillingen i Frankfurt, men offentliggør de første fotos og oplysninger nu.
Navneskiftet til Talisman er fuldfed symbolik for Renault: En talisman er et objekt, et smykke eller en amulet, der skal bringe sin ejer held og beskyttelse mod det onde. Og god karma har der ikke været meget af for Renaults seneste mange forsøg i firmaklassen – ja de seneste generationer af Laguna har nærmest været ramt af sort voodoo.
Så massive har kvalitetsproblemerne for Laguna-modellen været, at denne skribent kender to tidligere Laguna-ejere, der uafhængigt af hinanden har beskrevet deres biler med samme sorte form for humor: At de efter nogle års ejerskab havde fået skiftet så mange dele på bilen, at de to nummerplader var de eneste originaldele tilbage…
Overdrivelse javist, men faktum er, at Laguna traditionelt har befundet sig i bunden af diverse undersøgelser af kvalitet og kundetilfredshed.
Nu skal det være slut. Kvalitetsspøgelset skal endegyldigt jages på porten på fabrikken i den franske by Douai. Det har Renault godt nok sagt mange gange før, så for at være sikker, har franskmændene denne gang allieret sig med kvalitetseksperter fra Mercedes.
Ifølge Renault-topchef Carlos Ghosn har de tyske ingeniører været med til at sikre, at både den tekniske og oplevede kvalitet får et reelt løft i den nye Talisman. Det fransk-tyske samarbejde er ikke nyt – siden 2010 har de to mærker indgået en teknisk alliance, der bl.a. indebærer at Renault leverer mindre dieselmotorer og varevogne til Mercedes.
Stor, komfortabel og avanceret
Udover bedre kvalitet skal Talisman ifølge Renault især tilbyde kræsne firmabilister tre kvaliteter:
Masser af plads: Med en akselafstand på 281 cm er Talisman 2 cm længere her end den ellers rummelige VW Passat. Et bagagerum på 608 liter er også blandt de største i klassen.
Høj komfort og køreglæde: Du sidder lavt og tæt på vejen i Talisman, der kan fås med firehjulsstyring og adaptiv affjedring, der automatisk tilpasser sig underlaget.
Avanceret elektronik og moderne infotainment: Som den nye Espace får Talisman en enorm, centralt placeret iPad-lignende betjeningsskærm i midterkonsollen, der kan udbygges med apps og kontrollere alt fra ventilation til navigation.
Lavt forbrug bliver et andet slagnummer i det franske slagskib. Alle motorer har fire cylindre og turbo og relativt lille slagvolume. Mindst og mest økonomisk bliver Renaults velkendte 1,5 liters turbodiesel med 110 hk, der kun udleder 95 gr. CO2/km. Derefter følger to udgaver af den samme 1,6 liters dieselmotor, der yder 130 eller 160 hk og enten fås med sekstrins manuelt gear eller sekstrins automatgear med dobbeltkobling.
To benzinmotorer er også på 1,6 liter, yder enten 150 eller 200 hk og kan kobles sammen med et syvtrins automatgear med dobbeltkobling.
Stationcar på vej
Renault Talisman er en velvoksen monsieur, der er 485 cm lang og måler 187 cm over skuldrene. Teknikken er baseret på Renault-Nissan alliancens nye CMF modul-platform, der også danner basis for andre store modeller som Renault Espace, Renault Kadjar, Nissan Qashqai og Nissan X-Trail.
Talisman er også på vej i en praktisk stationcar-version, mens den elegante hatchback med stor bagklap udgår sammen med Laguna-navnet. Den danske Renault-importør forventer at lancere begge udgaver samtidig i løbet af foråret, fortæller pressechef Søren Hyltoft.
Forbedret kvalitet eller ej, så venter der en stor opgave for det franske flagskib: Mens der blev solgt 90.000 styk af konkurrenten VW Passat i årets første fem måneder, var det tilsvarende tal for Renault Laguna anderledes beskedne 5.200 biler.
Læs også: Renault opgiver Laguna