Har man prøvet, vil de fleste være enig i, at glæden ved at køre cabriolet, er svær at matche. Næste forår spreder Mini Cooper Cabrio glæde.
Få biler har større udstråling end den ikoniske retro-Mini, og i fjerde generation af cabriolet-udgaven føjes dimensioner til charmen. Så da glæden ved vind i håret og højt til himlen er uundværlig for entusiasterne, vil BMW-ejede Mini ikke snyde dem. Til udendørs-sæsonen 2025 vil den nye Mini Cooper Cabrio derfor være klar.
Den 3-dørs Mini, som må formodes at blive den sidste benzindrevne, er den af Mini-modellerne, der er ubetinget mest tro mod den oprindelige fra 1959. Flere designelementer sender hilsener tilbage til klassikeren, eksempelvis de karakteristiske runde forlygter og kølergrillen samt de klassiske dimensioner med korte udhæng.
Den første Mini Cooper Cabrio havde premiere i 2004, og den kommende og sidste benzindrevne får vi at se i tre udgaver – Cooper, Cooper S og John Cooper Works (JCW). De to førstnævnte er dem, vi har informationer om nu. De har begge en 4-cylindret, 2-liters turbobenzinmotor med henholdsvis 163 og 204 hestekræfter. Den 163 hestes accelererer fra 0 til 100 km/t på 8,2 sekunder, Cooper S nøjes med 6,9 sekunder. JCW, hvor performance er i højsædet, kommer senere i 2025.
Ingen planer om en elektrisk Mini Cabrio
Mini Cooper Cabrio har i teorien plads til to på bagsædet. Hvor gæstfrit bagsædet reelt er, må komme an på en prøve, når bilen når Danmark til foråret.
Det elektriske foldetag kan betjenes op til 30 km/t. Åbning tager 18 sekunder, lukning 15. Bilen har derudover en slags soltag-funktion, hvor taget kan åbnes op til 40 centimeter.
Mini Cooper-designet er stort set identisk med den elektriske Mini Cooper SE, men indtil videre skal man ikke forvente en elektrisk Mini Cooper Cabrio. Den elektriske Mini produceres i Kina, de benzindrevne Cooper og Cooper Cabrio bygges på Mini-fabrikken i Oxford, England.
Mini Cooper Cabrio koster 481.458 kroner, den åbne herlighed med bogstavet “S” koster knap 80.000 kr. mere.
Af redaktionen