28 biler vil være Årets Bil i Danmark 2021. Og det er en broget flok af klassiske fossilbiler, hybrider, elbiler og to lynkinesere…
Benzin, diesel, hybrid, ladehybrid eller elbil. Der er noget at vælge imellem for den jury af ca. 20 danske motorjournalister der skal kåre Årets Bil i Danmark 2021.
Arbejdet begynder den 19. og 20. oktober med prøvekørsler på og omkring Jyllands-Ringen lidt øst for Silkeborg. Herefter kåres syv biler, der går videre til den egentlige finale. Den afholdes 25. november, hvor vinderen kåres ved en event i København.
Sidste år vandt Tesla Model 3 som den første elbil nogensinde den traditionsrige kåring. Også i år kan der ske spændende ting: Vinderen kan f.eks. sagtens blive en elbil igen. I hvert fald ser kandidater som Peugeot e-208 og VW’s hypede ID.3 rigtigt stærke ud. Det samme gælder for så vidt de mindre, livsstilssmarte og charmerende elbiler som Honda e, Mini Cooper SE, Mazda MX-30 og ikke mindst den nye, udelukkende elektriske udgave af charmetrolden over dem alle, Fiat 500 Electric.
For ikke at tale om de to ’lynkinesere’ MG ZS og Aiways U5 (billedet). Her er virkelig et par gedigne nyheder i form af de to første kinesiske bilmærker til salg i Danmark. Og så endda som moderigtige og bæredygtige elbiler i SUV-udformning.
Stor interesse for hybridbiler
Men eldrift er naturligvis ingen garanti for sejr i år. Hybridbiler, der kombinerer eldrift med en benzinmotor er populære som aldrig før. I den kategori er Ford Kuga PHEV allerede en topsælger herhjemme. Den nye udgave af Danmarks mest solgte hybridbil, Toyota Yaris, kommer også fuld af selvtillid med store roser for spændstige køreegenskaber og forfinet hybridteknik til danskervenlige priser.
Så er der biler, der både kan fås med forbrændingsmotor, hybridteknik eller som rene elbiler som Peugeot 2008 og Citroën C4. Eller Renault Captur, der som kompakt og velskabt crossover rammer tidens tern rent – og krydrer det med en særdeles spændende hybridudgave med et såkaldt e-gear med hele 15 trin.
Og så kan det hele ende med en nærmest gammeldags bil. Med i feltet er nemlig en absolut danskerfavorit i form af den nye Skoda Octavia. Den kommer godt nok i to ladehybridudgaver, men vil formentlig sælge bedst med klassiske benzin- og dieselmotorer. Octavia ser skarpere ud end nogensinde og bringer snusfornuft i udtrykkets mest positive forstand ind i årets dyst.
Endelig er der bilerne uden chance. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de simpelthen er for dyre til at komme i betragtning, deres kvaliteter ufortalt. I den kategori finder vi håbløse romantikere som de to sportslige BMW-modeller 2 Gran Coupé og 4-serien, koreaner-kæmpen Kia Sorento, alle offroaderes moder Land Rover Defender og Toyotas udgave af Citroën Berlingo, Proace City Verso. Alle sammen kompetente køretøjer, men med garanti helt uden vinderchancer.
Kandidaterne til Årets Bil 2021:
Aiways U5 |
Audi A3 |
BMW 2-serie Gran Coupé |
BMW 4-serie |
Citroën C4 |
Fiat 500 electric |
Ford Kuga |
Ford Puma |
Honda e |
Honda Jazz |
Hyundai i10 |
Hyundai i20 |
Kia Sorento |
Land Rover Defender |
Mazda MX-30 |
Mini Cooper SE |
MG ZS |
Nissan Juke |
Opel Corsa |
Peugeot e-208 |
Peugeot 2008 |
Renault Captur |
Seat Leon |
Skoda Octavia |
Toyota Yaris |
Toyota Proace City Verso |
VW Golf |
VW ID.3 |
Jeg tror måske ikke, at Ford Kuga løber med pokalen…..
Det passer ikke, at Tesla 3 er den første elbil der vandt.
Den titel løb Opel Ampera med i 2012 – (selvom den havde en benzinmotor, der kunne generere strøm, var den 100 % eldreven)